Det nationale tyrkiske flyselskab – Turkish Airlines – har haft stærk medvind gennem flere år. Godt hjulpet på vej af en ny og moderne lufthavn i Istanbul og Tyrkiets centrale position som bindeled mellem Europa og Asien.
Med ruter til 340 lufthavne i 129 lande er Turkish allerede det flyselskab i verden, som har det største netværk. Det vil næste år blive udvidet til mindst 346 destinationer.
Nu vil Turkish Airlines imidlertid også blande sig med de helt store i europæisk luftfart. I 2023 har tyrkerne nemlig ambitioner om at transportere 88 millioner passagerer mod 72 mio. i år.
Noget af et fremskridt i en branche, hvor de fleste flyselskaber stadig har problemer med at fylde deres fly helt op.
Skulle Turkish Airlines nå sit mål, vil kun Ryanair være større i denne del af verden, når man måler på antal passagerer.
I princippet vil også Lufthansa Group være større, men tyskerne indregner så deres datterselskaber Swiss, Austrian, Eurowings og Brussels Airlines.
I februar eller marts næste år vil Turkish nå sin passager nummer én milliard. Nok et bevis på tyrkernes utrolige vokseværk.
Den markante milepæl vil formentlig blive fejret med en meddelelse om, at Turkish åbner sin første nonstop rute fra Istanbul til Australien.
Den kan også blive interessant for danskere, som dermed får nok en hub at bruge på deres vej til ”down under.”
I dag kan man sagtens flyve til Australien med Turkish Airlines, men så vil en del af rejsen foregå med et andet flyselskab, som tyrkerne har en ”code share” aftale med.
En ekspansions-trang som den tyrkiske kræver mange penge. Her i 2022 har Turkish Airlines således investeret over 2,8 milliarder dollars i nye fly og motorer. Det svarer til ca. 20 mia. danske kroner. Investeringerne vil Turkish øge til 3,8 mia. dollars i 2023.
Mens f.eks. SAS er begyndt at sælge fly fra for at overleve, og Lufthansa henter langtids-parkerede fly som f.eks. de store Airbus A380 tilbage, har Turkish Airlines problemer med at skaffe maskiner nok.
Derfor kom det som et lille lykketræf, at Turkish kunne overtage fire nye Airbus A350 fly, som egentlig skulle være leveret til Aeroflot.
Russerne må bare ikke modtage og bruge de vestligt producerede passagerfly som følge af de internationale restriktioner efter Ukraine krigen.
På nuværende tidspunkt råder Turkish Airlines over 390 fly. Et tal, der efter planen skal være øget til 427 ved udgangen af 2023.
Turkish Airlines har i øjeblikket ruter til både København og Billund samt Göteborg lige på den anden side af Kattegat…..
(Indledningsfoto til artiklen: Atimedia / Pixabay)
Skriv et svar