Efter Corona er den internationale lufttrafik kommet godt i gang med sikkerheden i behold. Kun Ruslands krig i Ukraine kaster skygger over flytrafikken, og den risiko øges næsten dag for dag.
I 2022 blev sikkerheden i luften kun overskygget af et alvorligt flystyrt i Kina og en nødlanding på Filippinerne, konstaterer det tyske analysefirma Jacdec. Det har specialiseret sig i at overvåge sikkerheden i den internationale passagertrafik i luften.
Først og fremmest kan passagerer se frem til et meget højt sikkerheds-niveau, når de rejser med fly. I hvert fald så længe flyene tager en stor bue udenom Ukraine og undgår russisk luftrum.
Årets værste flyulykke skete i Kina, hvor en Boeing 737-800 maskine fra China Eastern Airlines styrtede ned tæt på den sydkinesiske by Wuzhou i marts 2022. Alle 132 ombord blev dræbt inklusive den pilot, der ifølge Jacdec begik selvmord ved at crashe flyet.
Det andet alvorlige fly-uheld foregik i oktober i Filippinerne, hvor en Airbus A330 fra Korean Air kom galt afsted under landingen i storbyen Cebu City.
I meget dårligt vejr med styrtregn og stærk vind kunne flyet ikke stoppe på selve landingsbanen og skød 320 meter længere ud i græs og buskads. Heldigvis kom ingen til skade under den dramatiske landing.
Analytikerne hos Jacdec har alt i alt registreret 19 flyulykker med dødelig udgang i 2022. Tilsammen omkom 233 mennesker. Det er 60 flere end i 2021. Gennemsnittet for de seneste ti år er 372 dræbte.
Sidste år kom lufttrafikken heller ikke helt op på niveau med de gode tider før Corona. Ifølge flyselskabernes internationale branche-organisation IATA nåede passagertallet kun op på 71 procent. I år håber IATA på mellem 85 og 90 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: Leio McLaren / Unsplash)
Skriv et svar