2022 er overstået. Da sluttede Corona, men efterlod mange rejse-restriktioner. Dertil kom en pilotstrejke hos SAS, lange køer i lufthavnenes Security, krig i Ukraine og bjerge af bagage i flere lufthavne, hvor de ikke nåede at komme med samme fly som deres ejer.
Efter to år med Corona foretrak mange danskere tryghed på deres første ferie i udlandet efter pandemien. Det gav pakkerejsen er stærkt comeback.
Også en del nye gæster, der aldrig tidligere ville tage på charterferie, kom ”ind i folden”, fordi de kunne se fordelene – direkte nonstop fly, hoteller, transfers og support i samme pakke.
Lad os håbe, at 2023 bliver bedre og mindre kaotisk end 2022.
Hos Danmarks største rejse-arrangør – Spies – er der i hvert fald optimisme at høre. Julesalget har været flot og giver bl.a. et stærkt comeback til Thailand. Danskerne vælger også mere eksklusive rejser med fire- og fem-stjernede ophold.
Årets store rejseland bliver Grækenland, hvor 38 procent af Spies’ rejser bliver bestilt til. I 2019, der var det sidste normale år før Corona, lå grækernes andel hos Spies på 33 procent.
Spies opererer med et såkaldt rejsepanel, hvor gæster helt frivilligt kan give deres mening om rejsemål og rejser. Dette panel bruger Spies også til holde øje med trends og tendenser.
I årets analyse fra rejsepanelet deltog 6.821 danskere. De blev i uge 50 bedt om at besvare en række spørgsmål online.
En af de mest markante resultater er at se, hvilke lande Spies’ kunder gerne vil rejse til her i 2023:
- Grækenland – 38 procent
- Spanien – 30 procent
- Kroatien – 7,4 procent
- Tyrkiet – 7,0 procent
- Cypern – 4,5 procent
Spies’ egne erfaringer passer meget godt sammen med andre analyser som f.eks. den, Ipsos har lavet for Google Travel.
Ifølge den er rejser vigtigere for nordiske forbrugere end både finansielle investeringer og køb af nyt tøj og møbler. 28 procent har rejser øverst på ønskelisten for 2023. Hos de 58- til 76-årige er det sågar 36 procent.
En anden Megafon undersøgelse for Politiken og TV2 afslører, at 60 procent af danskerne vil rejse lige så meget som sidste år – trods den økonomiske usikkerhed i samfundet.
Spies forventer, at rejseåret 2023 vil blive præget af fire mega-trends:
Tryghed på ferierejsen er vigtig
Kravet om tryghed er pakkerejsens renæssance. Den kommer bl.a. til udtryk i valget af destinationer, hvor danskerne vælger dem, de kender. Ofte booker de også samme hotel som sidst.
Spies kan også mærke, at kunderne foretager mere grundige research end før. Desuden køber vi rejser senere, samtidig med at salget af trygheds-forsikringer er steget markant.
Unikke rejsemål, der er pengene værd
Spies oplever i øjeblikket en stigning i to rejsetrends, der egentlig ligger langt fra hinanden:
Den ene er en tendens mod at tage på deres livs ferierejser. De vil forkæle sig selv og opleve ting, de måske kun er vidne til denne ene gang. Det betyder f.eks, at destinationer som Maldiverne og Mauritius stiger voldsomt i popularitet.
I de første måneder af 2023 har Spies et boom på 130 procent i rejser til Mauritius – sammenlignet med samme tidspunkt i 2019 før pandemien. Også Icehotel i den modsatte ende af verden – nemlig ved polarcirklen – har fremgang i bestillingerne.
Samtidig mærker Spies imidlertid også en voksende gruppe af kunder, der er ekstremt pris-fokuserede. De leder hele tiden efter rejsetilbud og ”value for money”.
Af samme grund venter Spies, at budget-venlige rejsemål som Grækenland, Tyrkiet og Bulgarien bliver meget efterspurgte hos danske familier i 2023.
Yoga og familietræning hitter
Mental og fysisk sundhed bliver stadig vigtigere for mange danskere. Det har Spies bl.a. kunne se ved, at ferier med padel, cykling og vandreture voksede kraftigt i popularitet i tider, hvor de danske fitness centre var lukket ned.
I 2023 kommer en fjerde aktivitet i fokus. Det er yoga. På Spies’ hjemmeside steg antallet af søgninger på yoga-rejser med 136 procent.
Smag lokalt med alle sanser
Den grønne og bæredygtige trend i samfundet spejler sig også i ferie-efterspørgslen: Vi vil gerne spise lokalt og autentisk, og vi spørger på hoteller og restauranter om, hvor råvarerne kommer fra, om de er økologiske osv.
På Spies’ egne hoteller gør man derfor meget ud af at købe og tilberede lokalt dyrkede frugter og grøntsager efter sæson. Der produceret inden for en radius af 10 kilometer fra hotellet og kaldes for km0 varer….
(Indledningsfoto til artiklen: Spies)
Skriv et svar