Krydstogt-turismen er vendt lidt på hovedet, siden Corona-krisen ramte.
Før pandemien var København altdominerende og det danske lokomotiv for krydstogt-turismen. I det nye år er rollerne byttet om.
Hovedstaden mangler fortsat på grund af Ukraine-krigen, der har lukket de tidligere bestseller krydstogter i Østersøen med russiske Skt. Petersborg som den store magnet.
Til gengæld kan de otte andre danske krydstogt-havne se frem til et rekordår. De får mindst 230 anløb her i 2023. Det er 44 flere end i 2019 – det sidste normale rejseår før Corona.
I dag forventer de danske provins-havne at sige velkommen til over 431.000 krydstogt-gæster i det nye år. Det er over dobbelt så mange som i 2019 og det højeste antal nogensinde.
København bliver taberen i 2023, medmindre Putin stopper sin krig i Ukraine. Den har fået de store amerikanske rederier til at droppe deres krydstogter med den danske hovedstad som udgangspunkt.
Disse rederier med de helt store skibe lagde kun til i København, fordi hovedstaden med sin lufthavn ofte blev benyttet som ”turn-arounds”. Det vil sige, at krydstogterne både indledes og afsluttes i København.
Det giver en højere omsætning til hovedstaden, fordi krydstogt-gæsterne typisk forbliver i København i flere dage. Ude i provinsen kigger skibene kun forbi havnene i nogle få timer.
Alt i alt betyder det, at København formentlig kun får besøg af 289 krydstogtskibe i 2023. Det er en nedgang på 59 i forhold til 2019, hvor hovedstaden havde 348 skibe.
Hvad værre er, at København mister 375.000 krydstogt-gæster i år. I 2019 havde skibene 940.000 besøgende med til den danske hovedstad.
Ifølge Wonderful Copenhagen, der er det officielle turistbureau for København og omegn, lagde krydstogt-gæsterne i 2019 over 1,1 milliard kroner i hovedstadens hoteller, restauranter, butikker, taxaer og attraktioner. Mange af de penge vil mangle i kassen i år….
(Indledningsfoto til artiklen: Mogens Bech / Visit Copenhagen)
Skriv et svar