Måske har nogle allerede glemt det, men flytrafikken i Europa kørte alt andet end godt sidste år.
Efter den første begejstring over, at mange lande droppede deres Corona restriktioner, mødte millioner af flypassagerer andre forhindringer, når de mødte op i de europæiske lufthavne.
Personale-mangel og strejker som f.eks. piloterne hos SAS sørgede for masser af forsinkelser og aflysninger. Dertil kom kuffert-kaos i mange lufthavne, når bagagen ikke nåede med samme fly som dens ejer.
Kuffert-kaos eksisterer fortsat, selvom de fleste lufthavne og flyselskaber har fået styr på deres personale og deres lønninger.
Senest oplevede den store lufthavn i München et bjerg af efterladt bagage i juledagene. Bestemt ikke for første gang i det forløbne år.
Til gengæld hørte vi ikke så meget om kuffert-bjerge i Londons Heathrow og Amsterdams Schiphol lufthavne hen over jul og nytår, som vi gjorde det sidste sommer.
Ifølge konsulent-firmaet Airhelp fløj luftfarten alt andet end godt i 2022:
Ud af 795 millioner transporterede flypassagerer i Europa i 2022 kom 244 millioner ikke frem til destinations-luften til tiden eller slet ikke. Det svarer til 31 procent eller knap en tredjedel.
Til sammenligning var der ”kun” 24 procent forsinkelser eller aflysninger i 2019, der var det sidste normale år før Corona pandemien. Dengang sad 1,125 passagerer i sæderne hos de europæiske flyselskaber.
Airhelp har specialiseret sig i at hjælpe fly-passagerer med at få den kompensation, de har ret til ifølge EU’s såkaldte Paragraf 262 reglement fra 2004.
Det fastlægger, at flyselskaber skal give op til 600 euro i erstatning, hvis en afgang bliver voldsomt forsinket, helt aflyst eller er overbooket.
Som forsinket gælder fly, der starter over 15 minutter senere. Aflysninger er afgange, som er blevet slettet inden for en uge før den planlagte start.
Airhelp, der oprindeligt blev stiftet i Danmark, men i dag har sit internationale hovedsæde i Berlin, regner bestemt ikke med at blive arbejdsløs lige med det første.
Airhelp har masser af henvendelser fra forsinkede passagerer, og det vil næppe ændre sig her i 2023, vurderer konsulenterne.
Mange flyselskaber og lufthavne har nemlig stadig mangel på fag-uddannet personale. Desuden er der optræk til nye strejker hos både piloter, kabine-medarbejdere og jord-personale. Dog ikke hos SAS og Norwegian, som har fået deres overenskomster på plads sidste år.
De hollandske, britiske og tyske lufthavne havde klart flest forsinkelser og aflysninger i 2022. I Holland var det 37 procent – i England og Tyskland 36 procent.
De tre værste lufthavne i Europa med hensyn til forsinkelser var Korfu i Grækenland, Manchester i England og Frankfurt i Tyskland.
Airhelp laver også et årligt Global Airport Index, der rangerer 151 internationale lufthavne på både punktlighed, kunde-tilfredshed og kvalitet af butikker og restauranter.
I den internationale sammenligning for 2022 lander Tokyos Haneda lufthavn som verdens bedste. Også på tredjepladsen ligger en Tokyo lufthavn – nemlig Narita – mens den brasilianske Guararapes i Recife klemmer sig ind på en flot placering som nummer to.
København klarer sig bedst af de store skandinaviske lufthavne med en 56. plads. Billund kommer lige efter som nummer 59, men foran Stockholm Arlanda (61), Oslo Gardermoen (70) og Helsinki som nummer 83.
Dubais lufthavn klarer sig flot med en global niendeplads. London Heathrow skal man finde nede på position 122, Paris Charles de Gaulle som nummer 115, Amsterdam som 117, New York JFK som 100, Frankfurt som 120, München som 89, New York Newark 138, Singapore Changi 63 eller London Gatwick tæt på bunden som nummer 144….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar