Jetmotorer er måske ikke det mest politisk korrekte og klima-mæssigt acceptable at skrive om for tiden. I hvert fald ikke I positive vendinger.
Derfor vil en artikel om verdens største jetmotor let få en masse negative kommentarer, hvis ikke nyheden faktisk er udviklet til at spare brændstof og forurene mindre end de nuværende motorer på alverdens rute- og fragtfly.
Jetmotoren, der måler hele 3,5 meter i diameter, er udviklet af Rolls-Royce’ afdeling i Tyskland. Opstillet til testkørsler er den dog i engelske Derby, hvor den store flymotor fabrik har sit hovedsæde.
Som mange andre fabrikanter pusler Rolls-Royce naturligvis med alternative metoder til at drive flyenes motorer. Elektricitet, brændstof-celler, kunstig benzin eller bio-brændstof fremstillet af gammel spiseolie eller affald fra landbruget er blot nogle eksempler.
Rolls-Royce er imidlertid også realistisk. Ingen af alternativerne er tæt på at kunne bruges i større stil og slet ikke til store jetfly på lange ruter over f.eks. Atlanten.
Derfor fortsætter briterne med at udvikle nye jetmotorer, der bruger konventionelt og fossilt baseret benzin. Blot meget mere effektivt end i dag og mindre belastende for klimaet.
Verdens største jetmotor er tænkt som topmodellen i Rolls-Royce’ nye generation af UltraFans. De udvikles til passager- og fragtfly, der går på vingerne i 2030’erne.
Til den tid vil de nye UltraFan motorer bruge 25 procent mindre brændstof en f.eks. de Rolls-Royce Trent 700, som Airbus anvender i sine A330 langdistance-fly.
De vil udstøde 40 procent færre kvælstof-ilter (NOx) og 50 procent mindre støv-partikler, når de bevæger sig i lufthavne. Mens de er i luften vil næsten ingen forurenende partikler forlade motorerne. Dertil kommer, at de nye motorer vil være 35 procent mindre støjende.
Den første UltraFan kæmpe er fem procent større end den jetmotor, der i øjeblikket produceres til rutefly. Det er GE9X fra amerikanske General Electric.
Den slags motorer med en ydelse på 445 kilonewton (kN) eller 87.000 hestekræfter er der slet ikke plads til under vingerne på normale passagerfly – heller ikke på Airbus’ gigantiske A380 maskiner.
Derfor bruger Rolls-Royce den første prototype til at bevise, at motoren kan levere de forbedringer i praksis, som teori og computer-simulationer har lovet.
Derefter vil Rolls-Royce skalere motoren ned i størrelse. Målet er at skabe udgaver, der passer til mindre flytyper på korte og mellemlange distancer som f.eks. Airbus A320 eller Boeing 737 MAX. De vil så have en typisk ydelse på mellem 110 og 130 kN.
Problemet lige nu for Rolls-Royce er imidlertid, at ingen flyfabrikant har maskiner, hvor de nye UltraFans passer på. Det håber briterne naturligvis, vil ændre sig i de kommende år. Ellers må motorerne vel lægges i mølpose.
Rolls-Royce bruger en helt ny robot-styret 3-D fabrikation af de nye motorer. Den er for første gang i stand til at fremstille de komplekse former, der kendetegner aero-dynamiske rotor-blade.
Materialet er primært titanium med iblandet kulfiber. Det skaber meget lette jetmotorer, der giver plads til flere passagerer og større fragt-volumen i de nye fly.
Mens rotorbladene er enorme – 3,56 meter hver, er turbinerne bagved kompakte og ikke større end dem, der bruges i mange jetmotorer i dag. Det er med til at reducere motorstøjen med hele 35 procent…
(Indledningsfoto til artiklen: Rolls-Royce)
Skriv et svar