Mon fremtidens Boeing 737 får flyttet vingerne fra under flyet og op på skuldrene, som man især ser det på militærfly eller maskiner med propellere?
Et og andet kunne tyde på det. I hvert fald er de første tegninger af det kommende TTBW fly fra Boeing og NASA højvinget og med vinger, der er meget smallere, end man ser på trafikfly nu om dage.
Formålet med ”Transonic Truss Brace Wing” er at skabe et passagerfly, der kan spare mindst 10 procent i brændstof-forbrug, når man sammenligner med tidens mest økonomiske flytyper som Boeing 737 MAX eller Airbus’ neo-modeller.
De første computer-simulationer hos Boeing har givet besparelser på ni procent, så det kunne tyde på, at Boeing og NASA har fat i den rigtige ende.
Næste trin bliver at bygge en prototype i 1:1 størrelse af TTBW flyet, der så skifter navn til ”Sustainable Flight Demonstrator” (SFB). Det fortæller lidt bedre, hvad formålet med projektet er.
Det bliver en dyr investering, som NASA vil støtte med 425 millioner. Boeing skyder selv 725 millioner i projektet sammen med en håndfuld andre partnere. Hvis planerne holder, vil Boeing have det første SFD-fly på vingerne senest i 2029.
Hemmeligheden ligger i kun i anvendelsen af lette bygge-materialer som kulfiber. De sidder allerede i mange af de nuværende passagerfly på himlen.
Ifølge Boeing er det vingerne, som giver de markante fordele:
Vingerne er ekstremt tynde og smalle med en spændvidde på 51,8 meter. Ved at flytte dem op på ryggen af flyet og forsyne dem med flade diagonale stivere underneden, kan stiverne fungere som ekstra vinger og give yderligere opdrift.
Selve SFD-maskinen skal være på størrelse med de fly, som flyselskaberne i dag anvender til korte og mellemlange distancer. March-hastigheden skal ligge Mach 0,8 eller ca. 950 kilometer i timen.
Selve vinge-princippet er bestemt ikke nyt.
Det skal være opfundet af den franske flydesigner Hurel-Dubois i 1950’erne. Det lå senere til grund for et forsknings-projekt for et ”Subsonic Ultra Green Aircraft Research” (SUGAR), som Boeing og NASA puslede med i 2010.
Og når vi nu er ved det grønne og klimarigtige: Boeing fortæller, at man vil genbruge mange af delene til SFB fra nuværende passagerfly….
(Indledningsfoto: NASA og Boeing)
Skriv et svar