Luftfarten i vores naboland Norge er langt mere livligt end her i Danmark.
Konkurrencen på de mange indenlands ruter er benhård, og nærmest ustandselig dukker der nye flyselskaber op, som vil erobre en andel af de nordmænd, som rejser med vinger på.
Det dynamiske luftfarts-miljø i Norge ser nu ud til at koste nok et flyselskab livet. I hvert fald måtte det relativt nye flyselskab Flyr meddele i går, at man måtte revurdere sin eksistens.
Det skete, efter at Flyr måtte opgive at hente 430 millioner norske kroner – ca. danske – i ny kapital på børsen i Oslo. Pengene har Flyr selv oplyst var nødvendige for at overleve.
Flyr gennemførte sine afgange i går mandag, mens selskabets Boeing 737-800 bliver på jorden i dag tirsdag og formentlig også i de kommende dage.
Flyr har meddelt sine kunder, at de skal holde øje med flyselskabets hjemmeside for at tjekke, om der sker nyt om deres flybilletter og rejser.
På hjemmesiden oplyser Flyr også, at ”selskabets bestyrelse undersøgelse, om der findes alternativer til en fremtidig fortsættelse af aktiviteterne.”
Flyr gik på vingerne i juni 2021 midt under Corona, hvor det var nemt at finde uddannet personale på grund af fyringer hos andre flyselskaber på markedet.
Det skete uden store offentlige tilskud og re-finansieringer, der reddede konkurrenter som SAS og Norwegian. SAS er fortsat i krise – dog ikke i helt så akut som Flyrs – mens Norwegian ser ud til at flyve i medvind igen.
Efter pandemien er det dog begyndt at gå nedad igen for Flyr, der i tredje kvartal af 2022 kom ud med et underskud på 231,2 millioner norske kroner eller 162 mio. danske kroner på en omsætning af 610,4 millioner 428 danske. I hele 2022 havde Flyr 1,6 millioner passagerer.
Flyr er hårdt ramt af den konstante priskrig på indenrigs-billetter i Norge, der gør det svært at tjene penge r
Stigningen i brændstof-priser som følge af Ukraine-krigen har ikke gjort det nemmere. I dag udgør benzin op til en tredjedel af samtlige omkostninger i mange flyselskaber.
Flyr vil ikke være det første flyselskab, som har knækket nakken på det norske marked. Tidligere har bl.a. det store ungarske lavpris-selskab Wizz Air trukket sig ud igen efter kun få måneder.
Hvis Flyr går konkurs, er det allerede flyselskab nummer to i 2023. Forleden måtte det engelske regional-selskab Fly Be kaste håndklædet i ringen….
(Indledningsfoto til artiklen: Flyr)
Skriv et svar