De lysegrønne fjernbusser fra FlixBus er allerede et velkendt syn på danske motor- og landeveje.
De sender typisk danskere sydpå til Tyskland og resten af Europa, men mange bruger dem også som hurtig og direkte forbindelse mellem større byer her i landet.
Syd for grænser er FlixBus meget mere udbredt end i Danmark.
FlixBus har således et tæt net af ruter gennem Tyskland, hvor man også har etableret et konkurrerende togselskab til det statslige Deutsche Bahn.
Netop de grønne FlixTrains er nu på vej til danske togspor. I første omgang som en del af en ny international rute mellem Sverige og Tyskland.
FlixTrain bliver dermed en direkte konkurrent til det private svenske togselskab Snälltåget, der allerede har kører flere ugentlige afgange gennem Danmark fra Stockholm til Berlin. Undervejs er der stop på flere danske togstationer.
Siden FlixTrain blev lanceret for fem år siden, har de lysegrønne lavpristog transporteret millioner af passagerer mellem flere tyske storbyer. Desuden er Flixtrain aktivt med indenrigs togruter i Sverige.
FlixTrain bliver del af et EU-støttet projekt, der skal fremme grænse-overskridende jernbane-forbindelser som alternativ til flytrafikken.
Ud over den nye togforbindelse mellem Sverige og Tyskland via Danmark vil FlixTrain også åbne en rute mellem Tyskland og Schweiz.
Selve den tysk-baserede Flix koncern kan er i februar fejre 10-års jubilæum. Det sker efter et rekordår i 2022, hvor Flix nåede en omsætning på 1,5 milliard euro på verdensplan. Flix gav også overskud for første gang.
Over 300 millioner passagerer har rejst med Flixbusserne gennem de seneste ti år. Det er sket, samtidig med at netværket er udvidet til efterhånden 40 lande – herunder Danmark.
FlixBus er bl.a. repræsenteret i USA, hvor man for nogle år siden overtog de berømte Greyhound busser. Også i Tyrkiet er FlixBus i gang med en stærk ekspansion….
(Indledningsfoto til artiklen: Flix)
Skriv et svar