Flyvende taxaer, der behændigt undgår trafik-propper nede på gader og veje, skal ikke længere være et fremtids-scenarie. Odense vil allerede indføre dem til sommer.
Odenses lokale HCA Airport er nemlig gået i samarbejde med Copenhagen Helicopter og vil tilbyde faste taxa-services mellem landet største byer.
Fynboerne håber at kunne placere en helikopter landingsplads på taget af Odense Banegård Center. På den måde kan passagerer flyve direkte til og fra Odense downtown uden først at skulle bevæge sig til lufthavnen uden for byen.
Hvis det står til idemagerne i HCA Airport, skal noget lignende foregå i andre danske storbyer, som på den måde får både et hurtigt og bekvemt alternativ til både fjerntog og de eksisterende indenrigs flyruter.
Dem føler Odenses lufthavn sig nemlig holdt ude fra. Ligesom Billund Lufthavn har HCA Airport nemlig udelukkende internationale flyruter.
Således kan man f.eks. ikke flyve mellem København, Billund og Odense, men kun til og fra hovedstaden og Aalborg, Aarhus og Sønderborg.
Også andre danske byer uden egen lufthavn kan blive del af det nye helikopter-netværk. Det samme kunne udenlandske storbyer som f.eks. Hamborg, Göteborg eller Berlin.
Fynboerne glemmer dog at fortælle to vigtige ting i deres flyvske planer:
Dels vil helikopterne kun kunne transportere få passager ad gangen, og billetpriserne bliver formentlig så høje, at kun forretningsfolk, politikere og VIP-personer vil bruge dem.
Dels er det spørgsmål om, Odense og Copenhagen Helicopter vil kunne få fat i den nye generation af elektriske flytaxaer, som man taler så meget om i udlandet.
De bliver i øjeblikket prøvekørt flere steder som f.eks. i sydkoreanske Seoul og snart også i tyske Frankfurt samt Los Angeles og New York i USA. Desuden skal de være i funktion under OL i Paris 2024.
HCA Airport håber at kunne præsentere et af de små elektriske fly som en prototype allerede til sommer. Hvornår den i givet fald kan kunne i praktisk brug, ved ingen.
I mellemtiden kan fynboerne naturligvis åbne sine første ruter med konventionelle helikoptere med støjende og forurenede brændstof-motorer.
Det ville dog ikke være helt i idemagernes ånd. De vil tværtimod gerne være danske pionerer i det, man kalder fremtidens ”Advanced Air Mobility” (AAM):
”Det er nu, vi skal i gang med at opbygge en helt ny infrastruktur med flyvende taxaer. De bruger grøn strøm og bidrager til regeringens ambition om en 100 procent klimarigtig indenrigs transport senest i 2030,” forklarer Kim Kenlev. Han er bestyrelsesformand i HCA Airport.
”Jeg ser for mig, at man om få år kan tage letbanen ind til Odense Banegård og her tage en flyvende taxa videre til København eller en af de andre store danske byer,” fortsætter han.
Partnerskabet mellem HCA Airport og Copenhagen Helicopter vil i første omgang lokke udenlandske aktører indenfor flyvende taxaer til at bruge Odense som deres danske centrum.
Det kan f.eks. være med demo-lokaler, test-faciliteter, service og vedligeholde af de såkaldte eVTOL fly. Forkortelsen står for electric Vertucal Take-off and Landing. Altså fly, der kan starte og lande på meget mindre plads end i en normal lufthavn.
Copenhagen Helicopter tilbyder allerede i dag taxa-flyvning med traditionelle helikoptere, der ifølge virksomheden er en forretning i vækst.
Ifølge Copenhagen Helicopters egne beregninger vil flyvende eltaxaer kunne flytte 84.000 passagerer dagligt fra de danske veje i 2035. Samtidig vil 120.000 tons CO₂ kunne fjernes hvert år….
(Indledningsfoto til artiklen: Lilium)
Skriv et svar