Solsikke-programmet, hvor folk med usynlige handicaps markerer med en blomstret halskæde, at de kan have brug for ekstra assistance, er som sådan ikke noget nyt. Den fungerer i både Danmark og andre lande i f.eks. lufthavne og på banegårde.
Danske hoteller har til gengæld ikke været hurtige til at adoptere ideen. Før nu.
Comwell-kæden er således de første danske hoteller, som tilslutter sig Solsikke-programmet.
Det betyder bl.a, at alle medarbejdere på Comwells hotellet er blevet trænet i, hvad et usynligt handicap er, hvad det betyder at bære Solsikke-snoren, og hvordan man møder en person, der har valgt at bære den.
Derudover vil Comwells gæster blivemødt med skiltning på hotellerne, der fortæller, hvordan man som gæst kan hjælpe og støtte en person med Solsikkesnoren. Det skal sikre gæster et mere inkluderende hotelbesøg.
Gæsterne vil også møde Comwell medarbejdere med hvide støttepins, som signalerer, at Comwell støtter op om Solsikke-programmet.
Solsikke-snoren bæres af personer, der ønsker at synliggøre deres usynlige handicap. Den udleveres som pin eller nøglesnor uden spørgsmål i receptionen på alle Comwells hoteller. Det er frivilligt for gæster og medarbejdere, om man ønsker at bære den
”For personer med et usynligt handicap som eksempelvis hjerneskade, ADHD, angst og autisme kan det være både stressende og belastende at være i ukendte omgivelser med mange mennesker omkring sig, som jo ofte er tilfældet på et hotel,” forklarer Kathrine Drastrup. Hun er Nordisk Kundeansvarlig i Solsikkeprogrammet.
”Det kan være en ekstra barriere for overhovedet at komme ud ad døren derhjemme, hvis man samtidig oplever at skulle forklare sine udfordringer for at skabe forståelse. Derfor er vi meget glade for at indgå et samarbejde med Comwell,” fortsætter hun.
Comwell kæden tilføjer, at det i over 50 år har været en af hjørnestenene i hotelkæden at skabe tryghed for og omkring gæster om medarbejdere….
(Indledningsfoto til artiklen: Comwell Hotels)
Skriv et svar