Selvom Corona pandemien er kommet på afstand, når den civile luftfart ikke at vende tilbage til fordums niveau i år.
Det gælder især forretnings-rejser, hvor mange virksomheder fortsat bruger video-møder som alternativ til at se medarbejdere udenlands til møder.
Det største hul mærkes på de lange interkontinentale rejser til f.eks. USA og Asien, mens kortere flyveture inden for Europa er næsten tilbage på højde med tiden før pandemien.
Begrundelserne går lige fra nedskæringer i rejse-budgetter til en stigende bevidsthed om, at flyvning ikke er godt for klimaet.
Det er resultatet af en rundspørge, som det store tyske konsulent-firma Roland Berger har foretaget blandt 7.000 forbrugere og virksomheder i syv lande.
Ifølge den nye rapport ”Destination Unknown: The Future of Long Distance Travel” planlægger markant færre af de adspurgte at rejse udenlands med fly end før Corona. Det vil sige i 2019.
Antallet af forretningsrejser faldt således med hele 28 procent i 2022 i sammenligning med før pandemien. Selv i 2021, hvor Corona stadig var meget aktuel, blev der gennemført fem procent flere erhvervsrejser.
Nedgangen på interkontinentale forretningsrejser var hele 42 procent lavere end i 2019. Faldet i forhold til 2021 var på 22 procent.
Helt så hårdt ramt var private rejser inklusive ferier med fly langt fra. Her var faldet 19 procent, vurderer konsulent fra Deutsche Bank ejede Roland Berger.
Analysen går desværre ikke ind på, hvilke flyselskaber der mærker det manglende comeback mest. Tilsyneladende er der store forskelle her:
Mens f.eks. Ryanair melder om flere passagerer end før Corona, kæmper SAS fortsat med en ændring i passager-sammensætningen med færre højt betalende forretnings-rejsende og flere feriegæster, der kun er interesserede i billige billetter.
Nok så markant i analysen er klar trend mod klima-rigtige rejser: 37 procent af de adspurgte svarer således, at de dropper flyrejser af bæredygtige grunde.
Det gælder ikke kun virksomheder, der har fået klima-hensyn med i deres strategi. Den grønne trend mærkes også hos private forbrugere, hvor 36 procent kigger efter grønnere måder at rejse på end med fly.
Hos forretnings-publikummet planlægger et flertal af de adspurgte at erstatte flyrejsen med tog eller bil – i sidstnævnte tilfælde el- og hybrid-biler.
Tilmed er 90 procent parate til at betale 20 procent ekstra for deres flybilletter, hvis det kan reducere CO2 udledning og klima-belastningen af deres rejser.
Én ting er dog denne slags rundspørger – en anden er virkeligheden:
Kun en lille del af passagererne klima-kompenserer f.eks. deres flybilletter, sådan som man f.eks. får tilbudt hos SAS eller Lufthansa. Heller ikke i rejsebureauerne spiller klima-beskyttelse en vigtig rolle.
Ifølge analytikerne kan man undgå 20 procent af CO₂ belastningen, hvis traditionelt flybrændstof erstattes med bæredygtigt fremstillet SAF – Sustainable Air Fuel – eller e-fuel.
De øvrige 80 procent kan – i hvert fald i teorien – hentes hjem, når man via sin flybillet betaler et tilskud til et godkendt klima-beskyttelses-projekt. Det er, hvad man gør ved at klima-kompensere….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar