Danmarks nationale turistbureau – VisitDenmark – tager nu den nyeste teknologi med kunstig intelligens (AI) i brug for at lokke flere udenlandske turister til vores lille land.
Det sker i en ny online kampagne, hvor kendte kunstværker som f.eks. Mona Lisa, Frihedsgudinden og Van Goghs selvportræt bliver gjort levende ved hjælp af AI og animationer.
Resultatet er bl.a, at Mona Lisa med det hemmeligheds-fulde smil siger i videoen «Kom ikke og se mig (i Paris). Rejs til Danmark i stedet.”
”Som rejsemål er Danmark ikke specielt kendt i udlandet. Derfor er det nødvendigt med noget ekstra-ordinært for at få opmærksomhed,” forklarer Erik Mortensen. Han er Head of Global Brand & Business Development i VisitDenmark.
“Med hjælp fra avanceret har vi lånt Mona Lisa til vores kampagne. Der findes næppe bedre talspersoner end de malerier, statuer og andre kunstværker, som millioner af mennesker rejser ud for at se,” fortsætter han.
VisitDenmark benytter bl.a. kendte teknologier som ”Deep Fake” og bevægelses-syntese i sine nye kampagne-videoer. Selve manuskripterne er skrevet af den meget omtalte ChatGPT robot.
I den nye kampagne ”anbefaler” de berømte kunstværker, at man som rejsende skal gå imod strømmen og søge nye veje i stedet for at stå i kø til de samme attraktioner som alle andre. Desuden peger på Danmark-
Ifølge Erik Mortensen taler budskabet i kampagnen ind i en af tidens stærke turisme-trends, hvor rejsende i stigende grad søger autentiske oplevelser frem for masse-turisme og overfyldte destinationer.
”Danmark passer fint ind i de store rejse-tendenser, vi ser i øjeblikket – og dét spiller kampagnen på. Vi har ikke pyramider eller Mona Lisa, der kan tiltrække turister. Derimod har vi en overflod af oplevelser over hele landet, som turisterne kan tage del i på lige fod med de lokale,” vurderer han.
De nye video-spots med kunstig intelligens og kunst-verdenens kendisser indgår som en del af en stor branding-kampe for Danmark, som VisitDenmark kører i marts og april.
Kampagnen kører med overskriften ”Don’t Be a Tourist. Be an Explorist” og ”Denmark – the Land of Everyday Wonders”….
(Indledningsfoto til artiklen: )
Skriv et svar