Den hidtil dyreste reklame-kampagne, som Danmarks nationale turist-bureau VisitDenmark har håndteret, er gået i luften.
Den skal lokke flere turister til Danmark fra især Tyskland, Norge, Sverige og Holland. Prisen er 20 millioner kroner alene til et medie-budget, der skal køre over en periode på fem uger.
Pengene vil blive brugt bredt – fra tv-reklamer, banner-annoncering, sociale medier samt markedsføring på f.eks. bus-stoppesteder og i storbyernes metro.
I Italien, Frankrig og Storbritannien bruger VisitDenmark en mindre del af budgettet. Den vil gå til sociale medier og digital annoncering.
Kampagnen med titlen ”Don’t Be a Tourist, Be an Explorist” opfordrer rejse-interesserede til at undgå at være flokdyr, der følger alle andre turister.
Tværtimod skal de satse på individuelle ferier, hvor de virkeligt kan opleve kultur, mennesker og natur – og selvfølgelig bedst i Danmark.
Ifølge VisitDenmark spiller den nye kampagne på modsætningerne mellem den positive og den mindre positive ferie.
Den er første trin i en hel stribe projekter, der skal fokusere på Danmark som det bedste sted til en positiv oplevelse.
Kampagnen skal tappe ind i en international trend, hvor turister i stigende grad har fået øjnene op for feriestedernes særkender i form af f.eks. autentiske oplevelser og lokal mad.
Trenden siger, at mange turister i dag vil skabe deres eget gode ferieliv og dage steder, der ikke smager af masse-turisme. De vil undgå køer, standard-varer og iscenesættelser specielt for turister.
VisitDenmarks store satsning kommer netop nu, fordi 2023 bliver et år, hvor man skal kæmpe ekstra hårdt for at tiltrække udenlandske turister.
Danmarks udgangspunkt ser dog ud til at være fint. I 2022 satte Danmark en ny overnatnings-rekord, mens mange andre lander stadig sloges med efterslæb fra Corona.
Under forberedelserne til den nye store kampagne har VisitDenmark fået lavet en interview undersøgelse med 4.000 personer i Sverige, Tyskland og Storbritannien. De er bl.a. blevet spurgt, hvad der kan gøre deres ferie god eller mindre god
De fleste svarede, at det at tage på opdagelse og opleve nye steder er den bedste ferie-oplevelse. Lige efter følger lysten til at prøve den lokale mad, ligesom feriedage uden planlægning også er populære.
Omvendt falder ferie-entusiasmen, når turister udsættes for dårlig mad, overfyldte strande osv. I det hele tager at føle sig som turist i klassisk forstand….
(Indledningsfoto til artiklen: Oleksandr Pidvalnyi / Pexels)
Skriv et svar