De fleste passagerfly suger frisk luft udefra ind i passager-kabine og cockpit via kanaler i maskinernes jetmotorer.
Den metode er ikke sikker nok, mener den amerikanske kongres i Washington DC: Risikoen er for stor til, at flyets besætning og passagerer bliver forurenet.
Politikerne vil nu vedtage en lov, der kræver, at flyfabrikanter og flyselskaber skal installere sensorer. De skal løbende kontrollere kvaliteten af den indsugede luft og forhindre forurenede partikler i at trænge ind i flyenes kabiner.
Flyfabrikanter og flyselskaber har hidtil haft succes med at lobbye mod indførelsen af de nye skærpede luft-regler:
Indførelse af nye sensorer og filtre ville fordyre billetpriserne. Desuden fandtes ingen dokumenterede beviser på, at kabine-luften var dårlig.
Snarere tværtimod. Under Corona pandemien formåede de nuværende filtre at rense luften for over 99 procent af bakterer og virus. Desuden udskiftede de hele kabinens luft op til seks gange i timen.
Det er tilsyneladende ikke tilstrækkeligt for en del amerikanske politikere. De støttes af flere pilot-fagforeninger som f.eks. den tyske Cockpit.
De fremhæver, at der allerede findes andre metoder til at suge luften ind end via jetmotorerne. F.eks. foregår det direkte via ventiler på kroppen af Boeings populære 787 Dreamliner fly. Boeing kalder sit system for ”RAM-Air.”
Selvom flyfabrikanter og flyselskaber hævder, at der ikke findes beviser for, at det nuværende system til luft-indtag kan være farligt, har luftfarten haft adskillige eksempler på dårlig luft i kabinen.
Et af de mest kendte skete den 16. februar 2020 i London, hvor et British Airways fly til Madrid havde kabinen fyldt med en bidende kemisk lugt allerede før start.
Den forsvandt igen, men senere på flyveturen klagede piloterne over koncentrations-besvær, mens flere kabinefolk følte sig svimle.
Forskere skal stort set være enige om årsagerne: De kommer fra olie og smøre-midler i flyenes motorer. Her kan beholdere f.eks. være overfyldte.
Særligt fokus ligger på brændstof-additivet TCP, som mistænkes som udløser af et såkaldt ”aero-toksisk syndrom….”
(Indledningsfoto til artiklen: Hanson Lu / Unsplash)
Skriv et svar