Sydkoreas hovedstad er ikke ligefrem berømt for sine turist-attraktioner.
Det skulle da være for sine mange mennesker. Næsten 9,7 millioner mennesker bor i Asiens femte-største by.
Der er selvfølgelig også det krydrede koreanske køkken, og så ligger Seoul ikke langt fra den de-militariserede zone til Nordkorea.
Rigtigt mange turister tager på en halv dags bustur fra Seoul til den berømte grænse for at få et kig ind til diktatoren Kim Jong-Un og hans meget militante land.
Om alt går vel, får Sydkorea snart en ny turist-attraktion, der bliver svær at overse. Det er verdens største pariser-hjul uden eger.
Med en højde på 180 meter ligner nyheden en kæmpemæssig fingerring, der er placeret midt i naturen. Sikkert med en udsigt, der går hele vejen til Nordkorea til den ene side og Seouls mange skyskrabere til den anden.
Seoul Ring bliver verdens næst-største pariserhjul – Ferris Wheel på engelsk. Det største er Air Dubai i Emiraterne. Det måler 250 meter, men har eger til at holde sammen på konstruktionen.
New York planlægger også at bygge sit eget pariserhjul på Staten Island – New York Wheel – der skal måle 192 meter.
Med andre ord triller Seoul Ring ned på den globale tredjeplads for pariserhjul, men holder fortsat førstepladsen som det største uden eger.
Verdens første eger-løse pariser-hjul ligger i øvrigt i den kinesiske by Weifang og kaldes ”Bohai Eye”. Det er ”kun” 145 meter højt og altså ingen trussel mod de sydkoreanske planer.
Hvis Seoul kan få finansieringen på plads, skal byggeriet af byens nye vartegn indledes i 2025. To år senere skal Seoul Ring stå færdig.
Ringen fremstilles af metal og skal – ligesom et godt gammeldags pariserhjul – forsynes med bokse med plads til 25 passagerer, der kan transportere gæster hele vejen rundt.
Ifølge Seouls bystyre skal der være plads til 1.470 passagerer i timen eller maksimalt 11.790 om dagen. Det hele drives af elmotorer, der i hvert fald delvist skal hente deres strøm fra bæredygtige kilder som solceller og vindmøller.
Seoul er ikke ligefrem ødsel med tekniske detaljer. Andre pariserhjul uden eger kører dog ikke rundt som de traditionelle af slagsen, som vi kender fra Tivoli, London Eye eller Wien. I stedet kører boksene rundt på det faste hjul.
Seoul Ring skal rejses på Nodeul Island i Haneul Park, der oprindeligt var en kunstlig halvø skabt af store jordbunker og affald.
Igennem årene blev området tilplantet, så det i dag er et populært udflugtsmål for hovedstads-borgere, der godt vil ånde frisk luft og se andet end beton og vinduer.
Seoul vil installere elektriske og chauffør-løse busser til at transportere besøgende mellem det gigantiske pariserhjul og downtown Seoul.
Ifølge den lokale avis kommer Seoul Ring One til at koste 400 milliarder koreanske won, hvilket svarer til ca. 2,32 milliard danske kroner….
(Indledningsfoto til artiklen: Seoul Metropolitan Government)
Skriv et svar