SAS’ topchef Anko van der Werff kan også andet end finde undskyldninger for konstante underskud i milliard kroners klassen, mens andre flyselskaber igen giver overskud efter tre års nedtur med Corona.
I det populære svenske interview program ”30 minuter” på den svenske tv-kanal SVT fik van der Werff også mulighed for at snakke fremtid.
Den ser SAS chefen både domineret af passagerfly med elektriske motorer og fly, der har forureningsfrit bio-brændstof i tankene.
Den hollandsk-fødte mand i toppen af SAS regner således med, at de første ruter vil blive betjent med elfly i 2028.
Det kunne f.eks. være den populære svenske indenrigs-rute mellem Stockholm og Gotland. De første elfly i SAS vil nemlig have en begrænset rækkevidde på 400 kilometer:
”Vi arbejder sammen med Heart Aerospace i Göteborg om at udvikle et elektrisk passagerfly. De første fly vil være klar om fem år. Det er snart,” konstaterer Anko van der Werff i tv-programmet.
Han skal også svare på, hvorfor de første elfly kun kan plads til 30 passagerer og lidt senere 50. Hvornår kommer elektriske fly på størrelse med dem, vi kender fra luftfarten i dag?
”Flybranchen er ikke engang 100 år gammel, og alt nyt starter småt. Jeg er sikker på, at vi også vil se større elfly senere. Udsigterne er gode,” svarer han diplomatisk.
Mange mener, at den anden store mulighed for en mere ren og bæredygtig luftfart ligger i udviklingen af mere bio-brændstof – også kaldet Sustainable Aviation Fuel (SAF).
Ifølge SAS’ seneste årsregnskab er kun 0,96 procent af flyselskabets brændstof af den grønne type, der f.eks. kan være fremstillet af gammel madolie og andet affald.
”Vil ville gerne komme op på en meget højere andel, men er forhindret af flere faktorer, som vi ikke selv er herre over,” forklarer Anko van der Werff.
”I mange dele af verden er det slet ikke tilladt af blande SAF i flyenes tanke. På dét punkt har Danmark og Sverige den mest progressive lovgivning i verden. Derfor flyver vi også med to procent SAF på svenske afgange,” fortsætter han.
Det andet store problem er, at der slet ikke kan fremstilles SAF nok til at opfylde markedets behov:
”Da den russiske krig i Ukraine begyndte, mistede vi en vigtig kanal til ingredienser i den grønne brændstof. Ukraine var nemlig stor-eksportør af spiseolie,” konstaterer SAS topchefen.
SAS forsøger derfor at finde alternativer til SAF fra mad-affald eller restprodukter fra landbruget. Flyselskabet arbejder sammen med den svenske energi-gigant Vattenfall for at omdanne alkohol til flybrændstof.
”Vi har brug for et gennembrud. Vi skal knække koden til at producere mere SAF. Det haster. Vi kan ikke vente 25 til 30 år, inden der kan fremstilles tilstrækkeligt med bio-brændstof af husholdnings- og industri-affald,” understreger Anko van der Werff i den svenske tv-udsendelse.
Du kan se hele interviewet med SAS’ topchef i SVT programmet ”30 minuter” via følgende link….
(Indledningsfoto: Heart Aerospace)
Skriv et svar