Først kunne vi næsten ikke få lov til at flyve i flere år på grund af Corona og rejse-restriktioner.
Da pandemien var overstået sidste år, blev vi mødt med lange køer og kaos i mange lufthavne. Resultatet var masser af forsinkelser og aflysninger.
Logistik-problemer ventes også i en del lufthavne til sommer, og flere flyselskaber har for en sikkerheds skyld skåret ned i deres fartplaner allerede nu.
Indtil sommer-travlheden sætter ind, kan vi i det mindste glæde os over, at de fleste flyruter er i gang igen, og at flyene rejser nogenlunde til tiden.
Nogenlunde, fordi en ny analyse af europæiske flyselskabers præcision afslører ret store forskelle fra selskab til selskab.
Det britiske konsulentfirma Cirium holder løbende øje med luftrummet over Europa og har netop offentliggjort sin Top-10 liste over de mest punktlige flyselskaber.
Cirium måler på, hvor gode flyselskaberne er til at lande til tiden. Det er vel også mere relevant for de fleste passagerer, om de ankommer til tiden end, om flyet er afgået uden forsinkelser.
Ciriums liste angiver, hvor stor en procentdel af et flyselskabs maskiner lander med mindre end 15 minutters forsinkelse i forhold til tidsplanen:
- Austrian Airlines fra Østrig – 91,09 procent
- KLM fra Holland – 89,66
- Iberia fra Spanien – 89,57
- Eurowings fra Tyskland – 89,06
- ITA Airways fra Italien – 88,94
- Vueling fra Spanien – 86,30
- LOT Airlines fra Polen – 85,62
- Norwegian fra Norge . 83,08
- Brussels Airlines fra Belgien – 82,92
- easyJet fra England – 82,05 procent
(Indledningsfoto til artiklen: Ono Kosuki / Pexels)
Skriv et svar