ChatGPT og OpenAI er nok de to tech-navne, der trækker flest overskrifter for tiden. Alle taler om kunstig intelligens (AI) og, hvor vi mon vil selv den indført næste gang.
Forvent, at den nye teknologi vil blive udbredt mange steder i rejsebranchen, hvor ChatGPT’s mindre avancerede forløbere – digitale assistenter og chat-robotter – allerede er populære i forbindelse med kundeservice.
Den store rejseportal Expedia er helt med på beatet og har nu integreret ChatGPT i sin app. Her skal den kunstige intelligens hjælpe kunderne med at planlægge deres næste rejse.
Den nye feature kræver kun indtastning af nogle få ord. Glem alt om at læse lange ferie-guider eller kigge på bloggeres videoer for at få svar på sine spørgsmål.
Expedia ser ud til at komme først med ChatGPT i rejsebranchen, men mulighederne i den sammenhæng viste Microsoft allerede for flere uger siden:
Da demonstrerede Microsoft sin forbedrede Bing søgemaskine ved at lade ChatGPT planlægge en omfattende rejse på kun få sekunder.
Expedia selv foreslår selv en god måde at lære ChatGPT at kende:
Prøv at bruge rejseportalens nye app i en ”åben samtale” med den kunstige intelligens om berømte feriemål, ruteplaner, hotel-bestillinger, indkøb af flybilletter, de bedste tidspunkter på året at rejse dertil osv.
Expedias nye og intelligente app kører I øjeblikket i betatest, hvor de sidste fejl skal findes og rettes. Desuden har Expedia introduceret sin egen ChatGPT plug-in, der kan det samme som beta-versionen.
Meget fornuftigt advarer Expedia om, at beta-app ikke kører helt perfekt endnu. ChatGPT kan nemlig godt misforstå ord og vendinger. Derfor er det nok en god idé at dobbelt-tjekke app’ens forslag manuelt, inden man pakker kufferten og tager afsted.
Omvendt viser Expedias nye ChatGPT feature, hvor rejse- og turist-industrien vil være på vej hen i de kommende måneder og år….
(Indledningsfoto til artiklen: Expedia)
Skriv et svar