Alle camping-vogne er elektriske nu om dage. I hvert fald til en vis grad.
De har elektrisk lys, køleskab osv. via et indbygget batteri eller et eksternt stik til strøm fra campingpladsens elforsyning.
Nogle vogne er også forsynet med solceller eller sågar mini-vindmøller, der høster lidt ekstra og gratis strøm til at holdene tingene i gang.
Amerikanske Lightship L1 går hele vejen og skal være markedet eneste 100 procent elektriske campingvogn. Lightship indeholder nemlig sin egen kraftige elmotor.
Den kan ikke kun tage noget af belastningen fra den el- eller benzin-drevne bil, der trække vognen. Selve Lightship kan også rulle lidt selv under parkeringen i en camping-bås.
Endnu mere interessant for dem, der godt kan lide at campere lidt uden for landets lov og ret, er, at L1 kan være helt selvforsynende med strøm i op til en uge.
Dertil kommer, at Lightship L1 er flot og elegant designet – ligesom en fremtidsbil. Faktisk ligner nyheden ikke nogen anden campingvogn på markedet.
L1 er f.eks. tre gange så aerodynamisk som en klassisk campingvogn. Det betyder mindre vindmodstand og energi-forbrug I bilen, der trækker foran.
Hemmeligheden ligger både i den indbyggede elmotor og batteri og i taget. Eller rettere – hele Lightning kan klappes op. Ikke kun taget er pop-up, som man f.eks. ser på mange autocampere, der har en ekstra sove-etage i loftet.
Naturligvis kommer campingvognen med solceller på taget. De kan holde det indbyggede 40 kWh batteri fyldt i godt vejr.
Solcellerne alene kan levere to-tre kilowatt, hvilker kan være tilstrækkeligt til syv dages ophold uden strøm udefra – hævder fabrikanten.
Når L1 står i “Camp Mode” øges vognens højde med 91 centimeter. De kommer oveni vognens originale ståhøjde på 2.1 meter.
Lightship er nærmest badet i lys indendørs med store vinduesflader – både i siderne og i loftet. Der er sengeplads til seks.
Indretningen har en egen lille lounge med sofa, stole og borde. Et lille og veludstyret køkken mangler ikke, ligesom der er badeværelse med bruser og toilet.
Hele herligheden er fremstillet af de nyeste composite-materialer, der også kendes fra moderne passagerfly. De nedsætter vægten og øger holdbarheden.
Amerikanerne elsker alt, der er stort. Det ser man bestemt også i Lightship L1, der måler som en mindre bus.
Længden er 8,2 meter, bredden 2,6 meter og vægten 3,4 tons. Den vil altså kræve en kraftig bil til at trække, ligesom nyheden ikke ligefrem er velegnet til små danske sideveje.
Prisen vil nok også skræmme de fleste. På det amerikanske marked skal super-campingvognen koste den nette sum af 125.000 dollars eller ca. 870.000 kroner.
Hvad den ville koste på danske plader og med danske afgifter, tør jeg slet ikke spå om….
Skriv et svar