Det kan godt være, at SAS og Norwegian konkurrerer på livet løs om ruter og passagerer i de skandinaviske lande.
Når det gælder passagertal, ligger SAS imidlertid så meget foran Norwegian, at der reelt set ikke er tale om direkte rivalitet.
I den netop overståede marts kunne SAS således glæde sig over, at 1.910.000 rejsende købte billet. Det er 400.000 flere end hos Norwegian.
Nok så vigtigt for SAS’ økonomi er, at tre af fire sæder var solgt i flyene. Det er den højeste ”load faktor” i mange, mange år hos SAS.
Helt tilbage som i de glade dage før Corona er SAS dog ikke endnu. I marts 2019 havde SAS nemlig over 2,5 millioner passagerer.
Omvendt havde SAS altså en halv million flere gæster ombord end i februar, så det går bestemt fremad for det ellers så kriseramte flyselskab.
På mindst ét punkt trænger SAS fortsat til forbedringer. Selskabet er ret så upræcis i sine afgange.
Kun 69,6 procent af SAS’ fly kom afsted til tiden – eller rettere med mindre end et kvarters forsinkelse. Desuden gennemførte SAS blot 97,9 procent af sine planlagte flyvninger….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar