Flyrejsende kan ikke kun se frem til timelange forsinkelser på grund af mangel på flyveledere, når årets anden store afrejse-weekend indledes på torsdag.
Der er desværre også udsigt til, at bagagen enten forsvinder eller først ankommer til destinationen flere dage, efter at kuffert-ejeren selv er landet.
I det seneste år er, hvad flybranchen kalder for ”baggage mishandling”, nemlig fordoblet. I 2022 var niveauet på 7,6 kufferter pr. 1.000 flypassagerer på verdens basis.
Det viser den helt nye “2023 Baggage IT Insights” rapport, som specialisten i lufthavns-teknologi – SITA – har offentliggjort her til morgen.
Rapporten forklarer fordoblingen i mistet baggage med mangel på uddannet personale I lufthavnene, passagerernes hurtigere tilbagevenden og stigende forstoppelse i mange lufthavnes infrastruktur.
De nye problemer vil tvinge mange lufthavne med forældet bagage-håndtering til at investere i nye digitale systemer og øge tempoet I ansættelse af nye folk.
På dét punkt minder de forsvundne kufferter om de manglende flyveledere, der i øjeblikket skaber store forsinkelser i Københavns Lufthavn:
Arbejdsgiverne har sovet i timen og reageret alt for sent på, at rejsende er vendt hurtigt tilbage til flyene efter to år med Corona.
Allerede i sommeren 2022 var der kaos i mange lufthavne på grund af manglende personale i sikkerheds-kontrollen, i check-in og i bagage-håndteringen.
Udfordringerne i Security og check-in ser ud til at være løst, men det er de helt åbenlyst ikke hos flyvelederne i Danmark og Frankrig eller bagage-håndteringen i de fleste lufthavne.
Ifølge SITA udgjorde forsinkede kufferter 80 procent af de ”mishandled bags” i 2022 Helt forsvunden og stjålen bagage steg til syv procent, mens mængden af beskadigede tasker faldt til 13 procent.
Den kedelige stigning i problem-bagage i lufthavne og hos flyselskaber kommer efter over ti år med nedgang. Fra 2007 til 2021 faldt procenten således med 59,7 procent pr. tusind passagerer.
Stigningen fra 2021 til 2022 til 7,6 kufferterer svarer til 75 procent. Et tal, som SITA selv kalder en næsten fordobling.
Never mind.
Fakta er til gengæld, at transit / transfer bagage historisk set står for størstedelen af problemerne. Det er typisk kufferter, der skal flytte med passageren, når han eller hun skifter fly under en mellem-landing.
I 2022 udgjorde transfer-bagagen 42 procent. Det er én procent flere end i 2021 og forklares med, at lang-distance flyvninger først for alvor kom i gang igen sidste år.
Bagage i lufthavne, som aldrig nåede at komme med samme fly som dens ejer, stod for 18 procent af problemerne, mens ni procent af kufferterne kom med det forkerte fly. Det er dobbelt så mange som i 2021.
Moderne kuffert-håndterings-systemer giver bl.a. kabine-personalet på fly adgang til ”real-time” information på deres smartphone om baggage-status.
57 procent af de større flyselskaber i verden gav deres personale denne mobile hjælp i 2022. Om tre år vil det være 84 procent, forudser SITA.
Til den tid vil også to af tre passagerer kunne følge deres kufferternes vej gennem systemer og ind i deres flys lastrum via en app på deres mobiltelefon. I dag er det kun muligt for 25 procent af de rejsende.
(Indledningsfoto til artiklen: SITA)
Skriv et svar