Mens ledelserne i tre danske lufthavne, organisationen DI Transport samt direktørerne for flyselskaberne SAS. Norwegian og DAT i går sendte et skriftlig appel til transport-ministeren om at gribe ind i krisen omkring flyvelederne, har Naviair stille og roligt arbejdet på en plan. Helt uden at fortælle andre om det.
I brevet opfordrer DI Transport samt direktørerne for flyselskaberne SAS, Norwegian og DAT og lufthavnene i København, Aalborg og Billund til handling.
Et døgn senere offentliggjorde Naviair, der er flyveledernes arbejdsgiver, så hvordan selskabet vil forhindre, at ferie-trafikken bryder sammen til sommer i Danmarks største lufthavn.
Naviair vil ganske enkelt flytte flyveledere fra Roskilde Lufthavn til København. Desuden skal flyveledere, der i øjeblikket sidder med kontor-arbejde, overføres til aktiv tjeneste i kontrol-tårn og kontrol-center.
På den måde mener Naviair, at flytrafikken kan afvikles på en nogenlunde forsvarlig måde, når der bliver rigtig travlt til sommer i Københavns Lufthavn.
Ifølge Naviair kan planen blive en realitet, uden at flyvelederne skal tage ekstra vagter. Et af de centrale stridspunkter mellem arbejdsgiver og arbejdstagere hos Naviair.
Naviair mener, at selskabet samlet set kan klare sig med den bemanding, selskabet har til rådighed. Samtidig tager planen hensyn til den kommercielle trafik i Københavns Lufthavn, siger Naviair i en pressemeddelelse.
Planen offentliggøres som et udspil til et møde, som Naviair har med flyveledernes fagforening Dacta i morgen onsdag.
Det bliver spændende at se, hvordan flyvelederne reagerer på forslaget.
Kan den realiseres i praksis, vil problemet med flyveledernes mange overarbejds-timer i hvert fald være løst.
Det bliver flyveledernes andet krav dog ikke. Nemlig en klækkelig lønforhøjelse fra 1,2 til 1,7 millioner kroner om året for at få lønnen op på niveau med, hvad flyveledere tjener i mange andre lande.
Naviairs forslag giver heller ikke en løsning på flyveledernes krav om en strategisk langtids-plan for, hvordan Danmark skal løse sin mangel på flyveledere.
Omkring 50 af landets flyveledere er så gamle, at de kan gå på pension nu eller om få år. Lige nu er der ingen til at afløse dem i Københavns Lufthavns kontroltårn eller i det separate kontrolcenter, hvorfra lufttrafikken over hele Danmark og i en stribe andre danske lufthavne bliver fjernstyret.
Muligvis løser Naviairs forslag de akutte sommer-problemer i Københavns Lufthavn på kort sigt. Til gengæld efterlader det huller i administrationen og i Roskilde Lufthavn.
Roskilde, der hører under Københavns Lufthavn, håndterer primært privatfly og forretningsfly. Dem vil det gå ud over i sommermånederne, når flyveledere med certifikat til tårn- og indflyvnings-kontrol, flyttes til København.
”Planen betyder, at Naviair forventer at kunne håndtere det meste af sommer-trafikken i Københavns Lufthavn uden store forsinkelser,” siger Mads Kvist Eriksen. Han er konstitueret administrerende direktør i Naviair.
”Vi har lyttet til vores medarbejdere og har lagt en plan, der ikke er baseret på anvendelse af ekstra-vagter som følge af mangel-situationen. Vi håber på den måde, at vi kan finde fælles fodslag for de kommende måneder,” fortsætter han.
Ledelsen i Københavns Lufthavn er dog ikke imponeret af forslaget fra Naviair.
Lufthavnens kommunikations- og pressechef Lise Agerley Kürstein skriver til Ritzaus Bureau, at man – baseret på Naviairs leverancer i den seneste måde – er bekymret for, om planen holder:
”Umiddelbart løser planen ikke det grundlæggende problem. Det betyder så desværre, at vi nok stadigvæk kommer til at opleve forsinkelser hen over sommeren på grund af situationen hos Naviair.”
Når Naviair og flyveledernes fagforening har holdt møde i morgen onsdag, vil vi vide, om den foreslåede plan har en fremtid eller ej….
(Indledningsfoto til artiklen: Eurocontrol)
Skriv et svar