Selvom firma- og privatfly kun står for en brøkdel af de 147 millioner tons CO₂, som flyene over Europa belaster klimaet med, står de den 1.juni i centrum ved et møde mellem EU’s trafik-ministre.
De fire medlemslande Østrig, Irland, Holland og Frankrig har nemlig foreslået, at reglerne skal strammes kraftigt for privatfly.
Hver passager ombord på et af de typisk mindre fly forurener således meget mere end en rejsende i er stort rutefly.
”Vi mener, at privatfly er et tema, som trænger til større opmærksomhed på EU-niveau. Vi bør undersøge mulighederne for at indføre strengere afgifter for at sikre, at alle flyrejsende bærer samme fair andel af bestræbelserne på at gøre luftfarten renere,” skriver de fire lande i et dokument. Det er sendt til alle EU-landes trafikministre forud for mødet i morgen.
I de fire lande, der nu kræver indskrænkninger i privatfly, ligger nogle af verdens travleste lufthavne – blandt dem Schiphol i Amsterdam og Charles de Gaulle i Paris.
Særlig hårdt ramt er Amsterdam, der har fået lagt et loft over, hvor mange fly Schiphol lufthavnen må håndtere hver dag, hver måned og hvert år.
For at undgå for mange aflysninger af rutefly annoncerede Schiphol i april, at man ville forbyde alle privatfly og mindre forretningsfly.
Hollænderne gjorde ved samme lejlighed opmærksom på, at de små fly er skyld i 20 gange flere CO₂-udledninger pr. sæde end moderne passagerfly.
Ifølge en analyse fra Greenpeace er anvendelsen af private jetfly i Europa steget med 64 procent i de senere år. I 2022 belastede de klimaet med over 5,3 millioner tons CO₂….
(Indledningsfoto til artiklen: Niklas Jonasson / Unsplash)
Skriv et svar