Flyselskaberne har ikke kun gode nyheder at melde som f.eks, at kunderne er vendt tilbage, og mange selskaber vi få overskud igen for første gang i fire år.
Desværre er fremgangen ledsaget af en voldsom stigning i aggressive passagerer. Faktisk så mange, at flyselskabernes internationale branche-organisation IATA har taget udviklingen op som et emne på sit årsmøde i Istanbul.
Ofte er det passagerer, der ikke vil holde sig til beskeder og regler, sviner kabine-personalet til eller optræder stærkt berusede ombord, hvor de generer andre gæster.
Der var allerede mange af den slags episoder under Corona, hvor passagerer nægtede at tage masker på. Desværre er antallet steget videre, efter at maske-reglerne er forsvundet sammen med pandemien.
IATA nævner f.eks. eksempler på, at passagerer har røget i flyenes toiletter, drukket medbragt alkohol eller nægtede at tage sikkerhedsseler.
Decideret voldelige episoder er heldigvis sjældne. Rent statistik sket det kun på hver 17.200-ende ruteflyvning. Altså ret sjældent.IATA opfordrer nu landes myndigheder til at skærpe straffene for opsætsige og uregerlige passagerer. I mange lande skal den slags episoder først skrives ind i lovbøgerne.
Samtidig skal der køres kampagner i lufthavnes barer og tax-free butikker, der advarer gæsterne om konsekvenserne ved illegal opførsel, inden de træder ind i flyene.
(Indledningsfoto til artiklen: Arthur Edelmans / Unsplash)
Skriv et svar