Krydstogt-industriens comeback efter tre triste år med Corona pandemi begyndte sidste år og ventes for alvor at tage fart i denne sommer.
Comeback’et omfatter både ældre og renoverede skibe og helt nye fartøjer, der kommer frisk-malede fra værftet.
En del af dem er mega store – som f.eks. MSC Euribia, der blev døbt i København i torsdags. Kæmpen på 19 etager har plads til 6.300 passagerer og er dermed lidt mindre end de største af slagsen.
Nummer ét på verdenshavene er i øjeblikket Wonder of the Seas fra Royal Caribbean. Det harp lads til 7.084 gæster og 2.204 ansatte ombord til at servicere dem.
En ny analyse stiller nu spørgsmålstegn ved, om det er den rigtige rute at tage. Den mere end antyder, at publikum hellere vil sejle på mindre krydstogtskibe med en kapacitet på maksimalt 800 passagerer.
Desuden afslører den nye rundspørge blandt 1.700 krydstogt-gæster i midten af april, hvilke destinationer der åbenbart er det mest hotte blandt det sejlende publikum i år.
Ifølge analysen fra Global Rescue går kun 11 procent efter at tage på krydstogt med store skibe, der har plads til over 3.500 gæster ombord. Til gengæld foretrækker over halvdelen af de adspurgte fartøjer til under 800.
17 procent vil helst sejle på krydstogt med skibe, der har plads til mellem 800 og 1.499 passagerer, 20 procent på fartøjer på mellem 1.500 og 2.500 gæster og tilsvarende 20 procent på store skibe, der kan tage fra 2.500 til 3.500 passagerer ad gangen.
”Mindre skibe er nemmere at manøvrere og har adgang til langt flere havne end de store. Netop muligheden for at besøge steder, der endnu ikke er overrendte af turister, trigger mange krydstogt-rejsende i år,” forklarer Michael Holmes. Han er vice president for marketing hos Global Rescue.
Selskabet har specialiseret sig i at levere forsikringer og tjeneste i forbindelse med sikkerhed, lægehjælp, evakuering og rejsebeskyttelse.
Global Rescue har over en million medlemmer, og den nye ”Spring 2023 Traveler Sentiment and Safety Survey” bygger på interview med både nuværende og tidligere abonnenter.
Tropiske rejsemål er de mest populære for tiden. De bliver foretrukket af 21 procent, mens 14 procent gerne vil til polar-områder med gletsjere og masser af is som f.eks. Alaska eller Antarktis. De norske fjorde kommer ind på en tredjeplads med 12 procent.
Nok så interessant for rederier og rejsebranche er, at 45 procent af de adspurgte er villige til at punge ud på dyrere billetter til et krydstogt. Og dét på trods af inflation og frygt for en økonomisk recession.
Totalt set har 40 procent af de adspurgte allerede været på mindst ét krydstogt siden pandemien eller vil stikke til søs her i løbet af 2023.
Dermed ligger rundspørgen fra Global Rescue på linie med prognoser fra andre kilder i krydstogt-industrien.
Det gælder bl.a. krydstogt-rederiernes branche-organisation CLIA, der forventer, at passager-tallet i år vil overgå tallene fra før Corona.
Ifølge CLIA vil 31,5 millioner gæster tage et krydstogt i 2023. I 2019, som var det seneste normale år inden pandemien, lå tallet på 29,3 millioner.
Væksten vil fortsætte i de kommende år med 36 millioner krydstogt-gæster i 2024 og toppe med 39,5 millioner i 2027.
Krydstogt-rederierne svarer igen ved at bestille flere og flere nye skibe. Fra 2023 til 2028 vil det være mindst 44. Halvdelen af dem vil høre til de mindre i størrelse.
Alene her i juni og juli dukker der fem helt nye krydstogtskibe op i europæiske farvande. De tre af dem – bl.a. Explorer 1 fra MSC Cruises – er luksus-fartøjer med plads til under 1.000 passagerer ad gangen….
(Indledningsfoto til artiklen: Global Rescue)
Skriv et svar