Efterhånden som ferie-gæsterne er begyndt at vende tilbage efter tre år med Corona pandemi, har rejsebranchen igen fået smag for at sætte nye rekorder.
En af dem bliver i disse dage sat i det finsk-tyske Meyer Turku værft, hvor verdens hidtil største krydstogtskib indledte sine første prøvesejladser i den forløbne weekend.
”Icon of the Seas” fra Royal Caribbean International får plads til maksimalt 7.600 passagerer fordelt på 20 dæk. Skibet som helhed vejer 250.000 brutto-tons.
Test-kørslerne er meget vigtige i et krydstogtskibs udvikling, fordi det er her, man får tjekket, om hver eneste komponent og system ombord fungerer perfekt.
I den første uge ligger ”Icon of the Seas” ved kaj under testene, når bl.a. de elektriske installationer, støj og vibrationer bliver målt.
Derefter stikker kæmpeskibet til søs for at få afprøvet hastighed, sikkerheds-system, sødygtighed, motorernes stabilitet og, hvor nemt det er at manøvrere det enorme skrog.
De første betalende krydstogt-passagerer kommer først ombord efter nytår. Jomfru-rejsen er planlagt til den 27. januar 2024 med Miami i Florida som udgangspunkt.
Det første togt skal vare syv dage, og undervejs med ”Icon of the Seas” vil passagererne selv det østlige Karibien med bl.a. St. Thomas, Coco Bay, St. Kitts og Basseterre.
Senere kommer også krydstogter i det vestlige Karibien med Roatan i Honduras samt Costa Maya og Cozumel i Mexico.
Ombord på “Icon of the Seas” venter der gæsterne syv swimming-pools, seks store vand-rutsjebaner og otte ”nabolag”, der har hver deres egne karakteristika med restauranter, barer og oplevelser.
Hele herligheden drives frem af den nyeste generation skibsmotorer, der bruger både brændstof-celler og flydende naturgas (LNG)….
(Indledningsfoto til artiklen: Meyer Turku)
Skriv et svar