Manglende personale og reservedele til passagerfly kan igen i denne sommer være skyld i forsinkelser og aflysninger af flyafgange.
Dertil kommer et stigende antal cyber-angreb og flere problemer med uvorne passagerer.
Det er de største risici for den travle sommerferie-periode, som den europæiske luftfarts-kontrol EASA ser for de kommende par måneder.
EASA har netop offentliggjort sin seneste ”Safety Information Bulletin”. Den advarer om, at eftervirkningerne fra nedskæringer under Corona langt fra er overstået, selvom pandemien er over et år tilbage i tid.
Ifølge EASA lider europæisk luftfart fortsat under en ”mangel på operativt og teknisk personale.” Mange ledige stillinger ikke besat, og det tager flere år at uddanne nye folk til de vigtige jobs.
Risikoen bliver forstærket af mangel på passagerfly og reservedele, der kan føre til flaskehalse og aflysninger i den travle sommertid.
Mange flyselskaber klager således over, at de må lade fly stå på jorden, fordi de ikke kan få dem repareret og opgraderet.
På europæisk basis er det bl.a. gået ud over snesevis af Airbus A320neo og A220 maskiner. De kan ikke skaffe reservedele og nye jetmotorer hurtigt nok fra den amerikanske motorbygger Pratt & Whitney.
Oveni kommer, at både Airbus og Boeing er bagud med leverancer af nye passagerfly. Forsinkelserne skal være på adskillige måneder, skriver EASA.
Tekniske problemer er ikke noget nyt for flyselskaberne. Det er til gengæld, at passagererne er begyndt at opføre sig dårligere end før Corona.
EASA fremhæver, at organisationen modtager mange flere klager om såkaldte ”disruptive passengers”, som har kostet forsinkelser og i nogle tilfælde sågar aflysninger af afgange.
Tilsyneladende er lavpris-giganten Ryanair hårdest ramt af besværlige passagerer. Ryanair har derfor skærpet sine alkohol-regler og bl.a. forbudt, at rejsende tager poser med spiritus, øl og vin med ombord, som de har købt i lufthavnenes taxfree butikker.
Endelig advarer EASA om, at hackere og andre cyber-kriminelle åbenbart har øget deres interesse for at angribe it-systemerne hos flyselskaber, lufthavne og fabrikanter.
”DDoS angreb og ransomware er i øjeblikket de hyppigste trusler for luftfarts-industrien,” noterer EASA i sin nye ”Safety Information Bulletin”….
(Indledningsfoto til artiklen: Tomas Williams / Unsplash)
Skriv et svar