Når danskerne vælger ferie, er klima og bæredygtighed vigtigt for 56 procent. Samtidig siger 67 procent – altså to af tre – at de er villige til at betale mere for en rejse, hvis den er mere miljøvenlig.
Tallene stammer fra en analyse, som OnePoll har lavet for det store krydstogt-rederi Norwegian Cruise Line (NCL).
Undersøgelsen er del af en omfattende ESG-rapport fra rederiet. ESG står ”Environmental, Social & Governmental.”
Som andre store rejse-udbydere har NCL travlt med at markere sig med grønne udspil og initiativer, der fremme inkludering og øget diversitet hos personalet.
Trods sit nordiske navn har NCL-koncernen base i USA. Den er verdens tredje-største målt i antal krydstogt-gæster og omfatter – ud over Norwegian Cruise Line – også rederierne Oceania Cruises og Regent Seven Seas.
Koncernens globale bæredygtigheds-program ”Sail & Sustain” er centreret omkring fem hovedsøjler – nemlig reduceret miljø-påvirkning, sikker sejlads, motiverede medarbejdere, styrkede lokal-samfund samt integritet og ansvarlighed i forretnings-driften.
På klima-området fokuserer NCL på at nedbringe sin CO2 udledning som led i planen om at være Net Zero senest i 2050. Mere præcist vil rederierne reducere deres udledning af drivhus-gasser med 10 procent inden 2026 og 30 procent i 2030.
Rent praktisk har NCL i det forløbne år testet nye typer bio-diesel i sine skibsmotorer, mens grøn metanol står højt på ønskelisten for de kommende år.
En af de nye brændstof-blandinger hedder B30. Den består af 70 procent marine-gasolie og 30 procent biodiesel. B30 skal kunne bruges i mindst 20 procent af krydstogt-koncernens skibe inden udgangen af i år.
NCL’s skibe var del af den forurenings-sammenligning af krydstogt-industrien, som Trends & Travel offentliggjorde forleden dag….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian Cruise Line)
Skriv et svar