Selvom SAS egentlig fortsat befinder sig i en (finansiel) krise, lykkes det måned efter måned at holde ærkerivalerne fra Norwegian bag sig. I hvert fald, når det gælder passagertal.
Det skete også i den netop overståede juli, hvor SAS solgte 2,4 millioner billetter mod Norwegians 2,3 millioner.
Mere præcist fløj 2.415.000 passagerer med SAS, hvilket er det højeste antal i en enkelt måned siden før Corona pandemien.
De 2,4 millioner er kun 29.000 flere end i juni. Til gengæld er det næsten en fordobling – 82,6 procent – i forhold til juli 2022.
Dengang rasede pilotstrejken i SAS og sørgede for masser af aflysninger. I juli sidste år havde SAS således kun 1,3 millioner passagerer.
Mindst lige så vigtigt som passagertallet er, hvor meget hver enkelt flyrejsende har betalt for sin billet.
På dét punkt kan SAS mærke en reel fremgang. Ligesom andre større flyselskaber har SAS’ omsætning nemlig nydt godt af, at det er blevet mærkbart dyrere at flyve i de senere måneder.
Den største stigning kan SAS se på sine interkontinentale ruter. I juli gik de frem med 145,9 procent i sammenligning med samme periode for et år siden. Europa-trafikken voksede med 73,5 procent.
Alligevel er ikke alle SAS’ nye tiltag på de lange ruter lykkedes lige godt. SAS har således skåret ned på sine nye ruter fra bl.a. Aalborg og Göteborg kun få måneder efter, at de blev åbnet.
SAS er også blevet mærkbart dygtigere til at fylde sine fly op med passagerer. Den såkaldte load factor – andelen af solgte billetter i et fly – er vokset med 10 procent siden sidste år.
SAS’ load factor i juli nåede op på 85,7 procent, hvilket er flot for det skandinaviske flyselskab. Procenten ligger dog noget lavere end hos Norwegian med 92,4 procent eller Ryanair med 94 procent solgte sæder….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar