Det kan godt være, at Rusland kan køre upåvirket videre på trods af vestens efterhånden restriktioner og handelsforbud efter Ukraine krigen.
Passager- og rutefly er imidlertid ét af de steder, hvor de vestlige sanktioner har virket.
Langt de fleste russiske flyselskaber bruger nemlig maskiner fra Airbus og Boeing, fordi Ruslands egen fly-industri ikke har været i stand til at udvikle og producere konkurrende flytyper.
Mange af de russiske flytyper til passager-transport, der findes, bruger tilmed reservedele og teknologi fra Vesten. Nogle sågar jetmotorer fra USA eller Frankrig.
Den situation har betydet, at russerne hurtigt fik problemer med at skaffe reservedele til deres passagerfly.
Dem, de har kunnet få fat i, har været dyre og er smuglet ind i Rusland ad omveje. Et forsøg på at sætte en kopi-produktion i gang er formentlig heller ikke lykkes.
Tilsyneladende er de især reservedele til flyenes bremser, som de russiske flyselskaber mangler. I hvert skal flyene fra Aeroflot nu gå i luften med de-aktiverede bremser.
Det sociale medie Telegram har på sin luftfarts-kanal Aviatorshina offentliggjort skærm-billeder af en besked fra Aeroflot til sine piloter, der viser, at mindst ni af flyselskabets maskiner er undervejs med bremser, som ikke virker.
I stedet skal piloterne slå jetmotorerne bak – reversere – når de lander. Bremser på hjulene enten virker ikke, eller de skal skånes for at spare penge til reservedele.
Det kan naturligvis godt lade sig gøre, men kan blive et sikkerheds-mæssigt problem, hvis flyet lander i regnvejr, eller der er stærk sidevind.
Ifølge Telegram kanalen er i øjeblikket fem Boeing 777, to Airbus A321, en Airbus A320 og en Airbus A330 fra Aeroflot i drift med de-aktiverede bremser.
Airbusserne kan flyves i ti dage med kun én af fire eller otte bremser i funktion, mens Boeing 777’erne kan klare sig med to af dens otte bremser aktiveret.
I sin e-mail til piloterne advarer Aeroflot om, at bremse-manglen kan blive farlig ved landinger under bestemte vejrforhold. Bl.a. er der en risiko for, at flyet skyder ud over landingsbanen.
Bremse-manglen er i øvrigt ikke første gang, at mangel på reservedele har givet russiske flyselskabers ledere hovedpine.
Tidligere har der været historier fremme om, at russerne slagter et eller flere fly for at benytte dets reservedele til andre maskiner.
Den engelsk-sprogede russiske avis Moscow Times har berettet, at Rusland senest i 2026 vil miste halvdelen af sin flåde af civile fly på grund af reservedels-mangel….
(Indledningsfoto til artiklen: Aeroflot)
Skriv et svar