Den store engelske forbruger-organisation Which? har taget fat i krydstogterne for at tjekke, om deres rejser stemmer overens med de flotte farvebilleder og løfter, som de præsenterer i brochurer og på internet.
Over 1.700 krydstogt-gæster deltog i Which? rundspørge, hvor de bl.a. skulle bedømme kabinerne, mad og drikke ombord, udflugternes kvalitet, udvalget af underholdning og det generelle service-niveau på skibet.
Undersøgelsen blev gennemført i november sidste år og deltagerne blev interviewet om deres krydstogt-erfaringer fra de to seneste år.
Dem kan der ikke have været særligt mange af, for i en stor del af den periode huserede Corona pandemien, så krydstogtskibene slet ikke måtte sejle.
Generelt set får de 23 bedømte krydstogt-rederier lave karakterer i Which? læsernes rating. Det kunne tyde på, at der er plads til forbedringer hos de fleste.
Ikke overraskende hentede all-inclusive krydstogterne flest point. Bedst af alle var Noble Caledonian Ocean Cruises med 90 procent af 100 mulige.
Med scores på mellem 80 og 89 procent placerer rederier som Viking Ocean Cruises, Virgin Voyages, Seabourn, Saga Ocean Cruises, Oceania Cruises, Marella Cruises og Regent Seven Seas Cruises sig også flot.
Jorge / Unsplash)
En af verdens største krydstogt-rederier – Carnival Cruise Line – følger lige efter med 79 procent. Carnival roses bl.a. for sin sociale atmosfære ombord og for, at beskrivelsen i reklamerne stemmer godt overens med virkeligheden.
Helt i bund lander Princess Cruises med 67 procent. Rederiet opnåede ikke fem-stjerne-status på et eneste punkt hos Which?
Ikke meget bedre gik det for de store og kendte rederier som MSC og Costa. De scorede henholdsvis 68 og 69 procent.
Her til sidst en rangliste over de krydstogt-rederier, som Which? læsere har bedømt. 100 procent er det maksimale, de kan opnå:
- Noble Caledonian Ocean Cruises – 90 procent
- Viking Ocean Cruises – 87 procent
- Saga Ocean Cruises – 85 procent
- Seabourn – 84 procent
- Oceania Cruises – 83 procent
- Marella – 81 procent
- Regent Seven Seas – 80 procent
- Virgin Voyages – 80 procent
- Carnival – 79 procent
- Disney Cruises – 78 procent
- Hurtigruten – 77 procent
- Norwegian Cruise Line – 77 procent
- Royal Caribbean – 77 procent
- Silversea – 77 procent
- Celebrity Cruises – 76 procent
- Cunard – 73 procent
- Fred Olsen Cruises – 72 procent
- Holland America – 72 procent
- P&O Cruises – 72 procent
- Azamara – 69 procent
- Costa – 69 procent
- MSC Cruises – 68 procent
- Princess Cruises – 67 procent
Den komplette vurdering inclusive karaktergivning for kabiner, service-niveau, underholdning, udflugter, social atmosfære, mad og drikkevarer samt værdi for pengene kan studeres via følgende link….
(Indledningsfoto til artiklen: Tayler Lyons / Unsplash)
Skriv et svar