I denne uge kører Copenhagen Pride af stablen med masser af farverige events og arrangementer omkring det at være homoseksuel og medlem af det såkaldte LGBTQ+ samfund.
I den anledning må det være på plads at videregive en historie, der afslører, at det ikke altid er lige let at være lidt anderledes, når man er på rejse.
Især skal det være galt på forretningsrejser, hvor LGBTQ+ ofte føler sig diskriminerede.
Det afslører en ny analyse fra SAP Concur, der har specialiseret sig i at levere software-løsninger til rejse-og udgifts-management.
På globalt plan har hele 90 procent af de LGBTQ+ personerne oplevet, at de har måttet skjule deres seksuelle orientering for at kunne gennemføre en forretningsrejse uden gener undervejs.
Samtidig siger hver tredje – 31 procent – at de ikke altid har lige muligheder for forretningsrejser.
Problemet er ikke deres arbejdsgivere, men som oftest regler, love og traditioner de steder, deres rejser fører dem hen.
SAP Concur har en app, der guider bl.a. LGBTQ+ medlemmer på rejser. App’en advarer f.eks. om nødsituationer, informerer om sikkerheden for LGBTQ+ personer i specifikke byer videregiver adresser på sundheds-klinikker.
Mange andre føler sig generet
Den nye analyse afslører, at utroligt mange danskere føler sig diskrimineret, når de er på forretningsrejse. Langt fra kun homoseksuelle.
Det drejer sig om hele 54 procent, som udpeger faktorer som køn, alder og seksuel orientering som de stærkeste årsager til, at deres rejse-muligheder begrænses.
Det er vigtigt, for 85 procent af danskerne vurderer, at netop forretningsrejser har stor betydning for deres karriere.
De danske tal rimer meget godt med de internationale, hvor procenten er 62. Hver femte har således oplevet uønskede seksuelle tilnærmelser på rejsen.
Mere end hver tiende (12 procent) danske forretningsrejsende fra Gen Z – det er de 18- til 30-årige – hævder, at de ikke har de samme muligheder for at tage på forretningsrejse som andre på grund af deres alder.
Det samme siger 15 procent af de adspurgte kvinder.
Halvdelen af danskerne har således skiftet hotel på rejsen på grund af utryghed i de seneste 12 måneder. 24 procent sågar flere gange.
Globalt set har to af tre unge på forretningsrejse – 64 procent – ændret deres indkvartering. Hos de lidt ældre ”millenials” var det 61 procent.
Diskriminationen har tydeligvis noget med alderen at gøre. Kun 40 procent af Generation X har oplevet problemer – og kun 15 procent af boomer-generationen.
Det er mennesker mellem 41 og 59 år. Af dem svarer Faktisk svarer hele 85 procent , at de aldrig har været nødt til at skifte hotel på deres forretnings-rejser.
Til sidst en lille liste over de typer uretfærdig behandling, som forretningsrejsende oplever:
- 24 procent bliver ignoreret af service-medarbejdere
- 16 procent udsættes for uretfærdig eller ukorrekt sikkerheds-screening.
- 24 procent har følt sig i akut fare.
- 21 procent har været udsat for uønskede seksuelle tilnærmelser eller kommentarer.
- 26 procent har oplevet nedladende sprogbrug retter personligt mod dem.
- 24 procent har været ude for, at medrejsende antager dem for at være hotel-ansatte.
Tallene stammer fra SAP Concurs ”Business Travellers Report 2023”, der bygger på interview med 3.850 forretnings-rejsende og 700 Travel Managers fra 25 lande – herunder Danmark. Undersøgelsen blev gennemført mellem den 7. og den 28. april 2023.
USA-baserede SAP Concur er en del af det store tyske softwarehus SAP. Concur leverer rejse-relaterede it-løsninger til over 60 millioner brugere verden over….
(Modelfoto til indledning: Bruce Mars / Unsplash)
Skriv et svar