Det norske flyselskab Norwegian, der er det næst-største i Københavns Lufthavn, fløj med solid medvind i årets andet kvartal.
Her leverede Norwegian et solidt overskud før skat og afgifter (EBIT) på 538 millioner norske kroner. De svarer til ca. 350 mio. danske.
Samtidig steg antallet af passagerer fra 5,0 til 5,6 millioner, når man sammenligner med samme periode for et år siden.
Det nydelige overskud kan dog ikke dække over, at Norwegian kommer ud af første halvår med et underskud på 453 mio. norske kroner eller ca. 300 millioner danske.
Ikke desto mindre bobler optimismen i det norske lavpris-selskab. Norwegian regner nemlig med, at sommeren bliver en af bedste i selskabets historier.
Norwegian kan samtidig mærke, at billet-bestillingerne fortsætter opad i efteråret. Vigtigt i den forbindelse er, at forretningsfolkene er vendt tilbage i Norwegians fly.
I andet kvartal havde Norwegian i gennemsnit 81 Boeing 737 fly på vingerne. Målet er at nå 100 maskiner så hurtigt som muligt.
Et stigende antal er moderne 737 MAX-8, der afløser Norwegians aldrende Boeing 737-800 maskiner.
Nordmændene flirter også med tanken om at indkøbe større flymodeller til særligt travle ruter. I givet fald vil det være Boeings nye 737 MAX-10, der har plads til 225 passagerer ad gangen. Norwegians nuværende fly klarer højst 189.
Den største nyhed hos Norwegian i de senere måneder var købet af det norske regionale flyselskab Widerøe samt et strategisk samarbejde med Strawberry koncernen, der bl.a. ejer flere store hotelkæder.
Widerøe er Norges største indenrigs-flyselskab, der bl.a. har specialiseret sig i at betjene landets mange små lufthavne.
Hvis overtagelsen af Widerøe bliver godkendt af de norske konkurrence-myndigheder, bliver Norwegian Norges klart største flyselskab. Også større end SAS på de regionale ruter.
Samarbejdet med Strawberry går ud på at etablere fælles loyalitets-programmer, så Norwegian kunder kan bruge rabatkort til både flybilletter og til ophold på de mange Nordic Choice hoteller i Skandinavien – og naturligvis vice versa. Den tredje partner i dette samarbejde bliver det svenske finans-selskab Avida.
Endelig offentgjorde Norwegian tilbage i april, at man havde indgået et strategisk partnerskab med Norsk e-Fuel om at bygge verdens første store produktions-anlæg af forureningsfrit elektrok-brændstof.
Fabrikken, der bygges i det nordlige Norge, skal dække 20 procent af Norwegians behov for fossil-frit brændstof inden udgangen af 2023.
I andet kvartal fik Norwegian solgt 84,4 procent af side flysæder. Det, som luftfarts-branchen kalder belægningsgrad. Det var 3,2 procent bedre end i samme periode af 2022.
Mere end otte af ti Norwegian fly – 81,5 procent – ankom til destinationen med under 15 procent forsinkelse.
Det var en af grundene til, at analyse-firmaet Cirium kårede Norwegian til at være Europas mest punktlige flyselskab.
Ved udgangen af andet kvartal havde Norwegian 4.700 ansatte….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar