Det lyder bestemt ikke betryggende, når den europæiske pilot-fagforening ECA nu udsender en advarsel om, at flere og flere medlemmer klager over at være overtrætte, når de sidder i cockpittet.
Årsagen er for lange arbejdstider og for korte pauser mellem afgangene, forklarer fagforeningen.
European Cockpit Association (ECA) har ladet konsulent-firmaet Baines Simmons interviewet 6.893 piloter fra 31 europæiske lande om deres arbejdsforhold.
Hele tre af fire piloter oplyser, at de ofte ikke får hvilet ordentligt ud mellem afgangene.
Lige så mange har oplevet, at de er faldet i søvn i nogle sekunder, mens de var i luften med deres fly. Heldigvis var der to piloter i alle flyene, så der skete ingen skade.
Værst skal situationen være for piloter i Spanien, Storbritannien, Irland og på Malta.
Hvilke flyselskaber offentliggør ECA ikke, men man kunne godt gætte på, at problemet er størst hos lavpris-selskaberne, fordi de som regel forsøger at have de korteste ophold i lufthavnene mellem hver afgang.
”Sikkerheds-risici som følge af træthed hos piloterne bliver slet ikke taget seriøst nok af mange europæiske flyselskaber. Piloterne bliver heller ikke tjekket og overvåget nok,” siger Vivianne Rehaag. Hun er chef for området flyvesikkerhed hos den tyske pilot-fagforening Vereinigung Cockpit (VC).
Ifølge undersøgelsen har 20 procent af luftkaptajnerne måttet give ordre til, at flybesætningens maksimalt tilladte tjenestetid måtte forlænges som følge af f.eks. forsinkelser i lufthavne eller omveje uden om dårligt vejr.
Seks af ti luftkaptajner tør dog ikke afvise at forlænge tjeneste-tiden, fordi det kan give problemer med flyselskabet.
Kun 11 procent oplyser, at deres arbejdsgiver har indført ændringer på grund af meldinger om overtræthed hos deres piloter….
(Indledningsfoto til artiklen: Jan Huber / Unsplash)
Skriv et svar