I sammenligning med andre store togselskaber i udlandet, hinker danske DSB langt bagefter i internationale ruter og den nye europæiske trend med nattog som afløser for flyrejser.
DSB prøver dog i det mindste at opretholde den internationale togrejse, der er vigtigst mod syd og ned i Europa. Den går til Hamborg og betjenes også af tyske Deutsche Bahn (DB).
Helt nye togstammer uden lokomotiv skulle egentlig her i sommers være leveret af den spanske togfabrikant Talgo , men er forsinket til sensommeren 2024. De skulle være brugt til ruter mellem Hamborg, Aarhus og København.
Som en nødløsning har DSB lejet seks gamle IC1 vognstammer fra DB. De blev taget i brug i juni og består hver af syv vogne med plads op til 478 passagerer. DSB’s egne IC3 tog kan maksimalt tage 414.
I forbindelse med fremlæggelsen af sit halvårs-regnskab oplyser DSB, at ”de lejede IC1 tog desværre har haft en periode med dårlig punktlighed i opstarts-fasen.”
Langt de fleste internationale togpassagerer hos DSB tager dog frem og tilbage over Øresund mellem Danmark og Sverige.
DSB kom i øvrigt ud af årets første seks måneder med et overskud på 375 millioner kroner mod 259 mio. kroner i samme periode for et år siden. Regnskabet er bl.a. påvirket af en stigning på ca. 100 millioner kroner i energipriser.
I første halvår solgte DSB 80,4 millioner togrejser. Alene i andet kvartal rejste 41,0 million mennesker med togene i Danmark.
DSB har fortsat problemer med at holde punktlighederne i sine fjern- og regionaltog, mens den fortsat er høj i S-togene i København og på Sjælland….
(Indledningsfoto til artiklen: René Strandbygaard / DSB)
Skriv et svar