Hvad danske politikere, DSB og Banedanmark aldrig har formået i et land, hvor geografien ellers er oplagt til det, kan ægypterne nu glæde sig til.
I løbet af de kommende år for faraoernes land et 2.000 kilometer stort netværk af moderne højhastighedstog.
Den nye jernbane skal forbinde alle store byer i Ægypten og køre igennem landskabet med hastigheder op til 230 eller 250 kilometer i timen. De vil mere end halvere den typiske transporttid.
Fra 2026 får Ægypten dermed verdens sjette-største netværk af elektriske højhastigheds-tog, som skal være med til at skære CO₂ belastningen fra biler, busser, fly og de nuværende diesel-drevne tog ned med 70 procent.
Fremfor at eksperimentere med tog, som var helt nye og uprøvede, sådan som vi gjorde i Danmark med de skandale-ramte IC4 fra Italien, kører ægypterne på det sikre.
De har været på stor-indkøb hos Siemens Mobility i Tyskland, som skal levere sine seneste nye Velaro togstammer til Ægypten.
Det er de samme tog, som man også ser på lyntogs-banerne syd for grænsen, hvor de skal afløse indenrigs-fly mellem Tysklands største byer.
Tre strækninger er under planlægning i Ægypten, og den første er allerede ved at blive bygget:
Den fører 660 kilometer langs Suez kanalen fra havnebyen Ain Sokha ved Det Røde Hav og Alexandria ved Middelhavet.
Strækning nummer to er 1.100 kilometer lang og fører fra Cairo til Abu Simbel ved grænsen til Sudan.
Den skal dermed forbinde hovedstaden med de hastigt voksende industri-regioner og turist-områder i Ægyptens sydlige del.
Endelig er den tredje togstrækning på 225 kilometer planlagt til at gå mellem de arkæologiske centre og verdenskultur-arven i Luxor med Hurghara ved Det Røde Hav.
Ægypterne ser ikke kun de nye højhastigheds-tog som en fordel for landets egen trafikale infrastruktur:
De forventer også, at togene kan være med til at lokke flere turister til, som får lettere end i dag med at besøge flere dele af landet og ikke kun de overrendte attraktioner i Cairo, ved pyramiderne og badebyerne langs Det Røde Hav….
(Indledningsfoto til artiklen:Siemens Mobility )
Skriv et svar