Kombinationen af forretning og fornøjelse er stærkt voksende og kan nå årets hidtidige højdepunkt i næste uge, når verdens st´ørste folkefest – Oktoberfest – løber af stablen.
Ifølge Airplus, der har specialiseret sig i betaling af forretningsrejser, er ”bleisure” og ”workation” ligefrem blevet trendy blandt forretningsfolk.
”Bleisure” er en sammentrækning af ordene business og leisure, mens ”workation” er af work og vacation.
AirPlus International fortæller, at 12,8 procent af alle forretningsrejser blev indledt i en weekend i 2019 – året før Corona.
I år er denne procent foreløbig steget til 16,5 procent eller ca. hver sjette business-trip. Den populære Oktoberfest kan nemt øge yderligere.
At det nok bliver tilfældet, understreges bl.a, af, at antallet af solgte flybilletter til München steg med 50 procent, mens Oktoberfest blev holdt på Wiesn i München i 2022.
Den store folkefest ventes af tiltrække over seks millioner besøgende i år. Oktoberfest 2023 holdes i dagene fra den 16. september til den 3. oktober.
Fra udlandet tiltrækker Oktoberfest flest forretningsfolk fra Belgien, Italien og Schweiz. Også tusinder af danskere besøger kæmpegildet for at høre blasmusik, spise eisbein mit sauerkraut og drikke øl af én-liters glas.
Inden for Tyskland kommer de fleste forretningsfolk til Oktoberfest fra Hamborg, Düsseldorf og Berlin, oplyser AirPlus’ ”Business Travel Index”.
Også uden for Oktoberfest er München den vigtigste destination i Tyskland for forretningsfolk: 22,6 procent af forretningsrejserne er gået til den bayerske hovedstad i år. Frankfurt ligger på andenpladsen med 20,6 procent, fulgt af Hamborg med 15,5 procent.
AirPlus International er en førende international leverandør af betalings-løsninger til erhvervslivet. 53.000 virksomheder er kunder hos AirPlus….
(Indledningsfoto til artiklen: Kateryna Hliznitsova / Unsplash+)
Skriv et svar