Generelt set er priserne på flybilletter steget i Europa – med Danmark som et af de få undtagelser.
Pris-udviklingen er derfor endt som et top-politisk emne i EU, hvor Frankrig vil indføre en minimum-pris for flyveture, mens Italien vil det præcist modsatte. Nemlig lægge et loft over billetpriserne.
Med 27 medlemslande bliver det nok ikke nemt at skabe enighed om enten det ene eller det andet. Måske der kommer et kompromis, som ikke stiller nogen parter tilfredse.
Italienernes lyst til at stoppe pris-stigninger skyldes, at det i de senere måneder er blevet meget dyrere at flyve indenrigs i landet til populære ferieøer som Sicilien eller Sardinien.
Regeringen i Rom beskylder flyselskaberne for at udnytte den store efterspørgsel til at hæve priserne urimeligt for at øge deres profit.
Politikerne vil sikre, at flyrejser til de to øer og til andre populære destinationer i landet ikke må stige til mere end 200 procent af den gennemsnitlige billetpris over et helt år.
De italienske politikere har især set sig sure på den irske lavpris-gigant, der har erobret en stor andel af indenrigs-trafikken i støvlelandet.
Regeringen vil således nedsætte en kommission, der skal undersøge Ryanairs gøren og laden og eventuelt stække flyselskabets vinger ved at skære i antallet af godkendte ruter.
Franskmændene vil egentlig også lavpris-selskaberne til livs, men af en helt anden årsag end italienerne.
I Paris mener man nemlig, at lave flybilletter er med til at belaste klimaet med mere forurening.
Hvis flyselskaber holder deres priser kunstigt nede, forsvinder folks motivation til at benytte andre trafikmidler, der er mere klima-venlige – først og fremmest eldrevne toge.
”Flybilletter til 10 euro burde ikke kunne lade sig i en tid med økologisk forvandling. De afspejler ikke prisen for vores planet,” siger Frankrigs trafikminister Clement Beaune til den franske avis ”L’Obs”.
Beaune vil derfor have indført en minimum pris for flybilletter i Frankrig – og allerhelst i hele EU.
Den franske regering har allerede forbudt nogle få korte indenrigs-ruter mellem flere storbyer, fordi folk kan komme frem på under 2,5 timer med lyntog.
Desuden overvejer det franske miljø-ministerium at indføre en lov om en høj brændstof-afgift for privatfly i landet.
Forslagene møder megen positiv respons, men også kritik. Mange mener nemlig, at man i stedet for at hæve priserne på flyrejser burde sænke togbilletterne.
Også andre EU-lande har tidligere puslet med lignende klima-rettede initiativer:
Under Corona pandemien ville Østrig kræve, at flybilletter skulle koste mindst 40 euro. I Tyskland talte man sågar om 50 til 60 euro. Ingen af forslagene blev dog vedtaget.
Det er klart, at flyselskaberne ikke ligefrem er begejstrede for politikernes stigende lyst til at blande sig i deres forretning.
Brancheforeningen ”Airlines for Europe” sendte derfor et brev til EU i den forløbne uge, hvor den erklærede, at en mindste-pris på flybilletter strider mod EU’s love om, at virksomheder frit kan fastsætte deres priser.
Ryanair har truet den italienske regering med at skære antallet af flyafgange ned i vinter-perioden for at holde gennemsnits-priserne høje.
Til franskmændenes forslag svarede Ryanair i fredags, at selskabet ikke troede på, at hverken en mindste- eller en maksimum-pris ville kunne gennemføres politisk i EU i de næste fem eller ti år.
Ifølge Ryanair vil begge forslag diskriminere fattige mennesker, der i forvejen har svært ved at finde råd til at købe flybilletter….
(Indledningsfoto til artiklen: Mariya Olyynik / Unsplash)
Skriv et svar