Det fransk-hollandske konsortium af Air France og KLM har genvundet selvtilliden efter Corona og tror på masser af travlhed i de kommende år.
Derfor bestilte flyselskaberne i går 50 ekstra A350 fly hos Airbus, som primært skal bruges på lange ruter med mange passagerer på hvert fly.
Ordren kommer oveni en allerede eksisterende bestilling på 41 Airbus A350 maskiner, hvoraf de 22 er leveret til de to flyselskaber.
De nye fly gælder de to største Airbus modeller A350-900 og A350-1000. De første fly i den nye ordre ventes leveres i 2026.
Air France benytter i stor stil de europæiske langdistance-fly, mens det vil være første gang, at KLM får denne flytype i sin flåde.
De nye A350 skal afløse ældre og slidte Airbus A330-200 og Boeing 777-200.
Sidstnævnte er op til 18 år gamle hos KLM og Air France, mens franskmændenes Airbus A330 trænger til at gå pension efter i gennemsnit 20 år.
Air France og KLM overvejede også at købe Boeings konkurrerende 787 Dreamliners og 777X fly, men valgte i sidste ende af købe ind i hos Airbus….
(Indledningsfoto til artiklen: Air France)
Skriv et svar