Det er ikke nogen hemmelighed, at SAS ønsker at være et Airbus-only flyselskab. I hvert fald, når det drejer sig om fly, der bruges på de internationale ruter.
Dermed er det slut med SAS’ sidste Boeing 737 fly, der enten er sendt på pension eller solgt videre.
Den endelige dato er nu blevet kendt. Det bliver søndag den 19. november, hvor den sidste 737’er – Dag Viking flyver en afskedstur mellem Arlanda lufthavn ved Stockholm og Gardermoen i Oslo.
Turen har rutenummer SK737 og vil tage dobbelt så lang tid som normalt – nemlig to timer og tre minutter.
Det skyldes jo nok, at piloterne ikke tager den direkte vej mellem Stockholm og Oslo, men tager nogle svip-ærinder til andre egne undervejs.
Man kan ikke bestille plads til afgangen. Den vil blive fyldt op med SAS-direktører, politikere, fly-entusiaster og andre VIP-gæster.
Tilbage i slutningen af 1990’erne begyndte Boeings populære arbejdshest at tage over efter SAS’ legendariske McDonnell Douglas DC-9 og MD-80 og -90.
Det var de lange slanke passagerfly med jetmotorerne hængende bagi på siden af skroget, mens Boeing 737 kom med motorerne under vingerne. Sådan som langt de fleste rutefly ser du i dag.
Gennem årene har SAS haft 120 Boeing 737 i sin flåde. Undervejs har flyselskabet haft alle modeller fra 737-400 og -500 til den noget større 737-800.
SAS’ Boeing 737-600 maskiner røg alle til skrot, mens andre har levet videre i mere eller mindre spændende sammenhænge.
USA’s præsident Joe Biden benyttede f.eks. en tidligere SAS Boeing 737-500 til at transporere sig rundt under sin valgkamp.
Med sit farvel den 19. november holder SAS sin tidsplan, der blev offentliggjort i april 2018.
Da annoncerede SAS, at de sidste af selskabets dengang 67 Boeing 737 ville blive taget ud af drift indtil udgangen af 2023 og erstattet af nye Airbus A320 og A321 maskiner.
Skæbnen for fem af de allersidste SAS Boeing 737’ere kendes også:
De mellem 13 og 23 år gamle fly er solgt til Canada, hvor de skal afløse op til 42 år gamle Boeing 737-200 maskiner hos det regionale flyselskab Canadian North.
SAS er blot det seneste af adskillige europæiske flyselskaber, der har droppet Boeing 737:
Portugisiske TAP gjorde det allerede før årtusinde-skiftet. Hos Air France skete det i 2007, hos British Airways i efteråret 2015 og hos Lufthansa året efter.
Omvendt er der også mange flyselskaber, der investerer i de nyere og mere moderne udgaver af Boeing 737, som alle har et MAX til efternavn.
Ryanair er f.eks. Boeings største kunde i Europa med over 500 737 modeller i flåden. Også Norwegian bruger udelukkende Boeing 737….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar