I juni, juli og august havde hotellerne i Skandinavien lejet 59 procent af deres værelser ud. Det er en stigning på to procent i forhold til sommeren 2022. Den højeste belægnings-procent var i august.
Forbrugere trodsede stigende priser og rejste afsted i sommers. I juni havde hotellerne en gennemsnitlig indtægt pr. værelse på knap 80 euro i døgnet. Det er 30 euro højere end sidste år.
Flere og flere gæster benytter online check-in på hotellerne. I Norden var det 11 procent i sommer.
14 procent valgte at springe den daglige rengøring af værelset over for at spare på forbrug og nedsætte klima-belastningen.
De gæster, der opgraderede under deres online indtjening, brugte i gennemsnit 40 euro ekstra oven i den oprindelige reservation. De penge gik typisk til ting som morgenmad og sen check-out.
Indtægter fra andet end selve værelses-udlejning betyder mere og mere for hotellernes omsætning. Det kan f.eks. være til booking af andre af hotellets services som spa, fitness, p-pladser, mødelokaler osv. Den slags tilbyder 20 procent af hotellerne i Norden.
Alle disse oplysninger stammer fra en ny rapport, som det hollandske softwarehus Mews har lavet.
Mews har specialiseret sig i at levere cloud-baserede administrative systemer til hotelbranchen, som skal være med til at effektivisere forretningen, forbedre gæsternes oplevelse og i sidste ende tjene flere penge til hotel-ejeren.
Mews har ni procent af hotellerne i Nordeuropa som kunder og er lige i øjeblikket ved at ekspandere i Danmark og i de øvrige skandinaviske lande.
Det sker med en road-trip i en opsigts-vækkende campingvogn, der er på rundtur i Norden mellem den 2. og den 14. oktober. Her vil man besøge 34 byer og 200 hoteller.
Mews oplyser, at man har 227 aktive kunder i Norden – heraf 33 i Danmark. Blandt de mest kendte er Best Western og Strawberry hotelkæderne. Sidstnævnte er de tidligere Nordic Choice hoteller.
En af Mews’ andre danske kunder er Absalon Hotel Group, der driver tre hoteller i København:
”Med Mews Booking Engine er vores belægningsgrad steget 28 procent, mens indtægten pr. værelse (RevPar) er vokset med 60 procent,” fortæller Anne Søndergaard Mikkelsen. Hun er Revenue Manager hos Absalon Hotel Group….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar