Det er ikke kun passagererne, som kan have stor glæde af at tænde for deres mobitelefoner, laptops og tablets, når de sidder i rutefly.
De kan også være til stor hjælp for kabine-personalet i flyene, når de vil strømligne betjeningen af kunderne ombord.
Mange flyselskaber har for længst udstyret deres kabinefolk med tablets, hvor de bl.a. kan se passager-lister, sæde-fordeling, menu-indhold eller benytte skærmen til bestillinger og betalinger for toldfri varer.
Emirates gør det nu meget konsekvent med sin nye ”One Device” strategi, der udstyrer samtlige flyselskabets 20.000 kabinefolk med en Apple iPhone eller iPad.
I dag har 7.000 Emirates stewardesser og stewarder allerede en iPhone, som de benytter på 450 daglige flyafgange.
De mange ekstra Apple-enheder, som Emirates nu har bestilt, er mærkelig nok ikke af de nyeste typer.
Tabletten er en iPad Air, mens telefonen er iPhone 13. Den er nu to år gammel, efter at Apple for nylig præsenterede den nye iPhone 15.
Måske Emirates har fået iPhone 13 billig, men rent teknisk betyder alderen næppe noget i forhold til de nye apps, som flyselskabet har udviklet.
Emirates har gennemført omfattende interview med sine flyvende ansatte for at kunne indrette de nye apps præcist til deres ønsker og behov.
Et af fremskridtene i de nye apps er, at de kan hjælpe med at skræddersy betjeningen til hver enkelt passager. Det er noget, man især vil opleve på Business Class.
Passageren kan f.eks. have forudbestilt sine måltider hjemmefra inden afgang eller have brug for ekstra hjælp på grund af et fysisk handicap.
Tilsvarende viser app’en passagerlister, deres sæder, opgraderinger og eventuelt sædeskifte.
Desuden kan personalet se, hvem der ellers er på arbejde i flyet. Det kan normalt være svært at overskue i kæmpefly som Airbus A380, som Emirates benytter mange af.
En anden app giver kabine-personalet adgang til opdateret information om selve flyveturen, forsinkelser, hvilken gate flyet ankommer til osv.
Emirates tillader, at personalet også kan bruges deres iPhone eller iPad til private formål, når de ikke er på arbejde.
Det kan lade sig gøre, fordi alle oplysninger om flyafgange og passagerer bliver slettet automatisk, når flyet er landet. Dermed overholder Emirates forskellige landes regler om datasikkerhed.
Når en kabine-ansat så skal gøre sig klar til en ny flyvning, logger vedkommende sig på ved hjælp af Apples Face ID, hvorefter alle relevante informationer bliver uploadet med det samme.
Emirates understreger, at man også vil benytte One Device systemet til at videre-uddanne sit kabine-personale via ”micro-learning” apps, ligesom de kan bruge iPhone og iPad til at få support og hjælp fra flyselskabets central 24 timer i døgnet….
(Indledningsfoto til artiklen: Emirates)
Skriv et svar