Forleden dag var det 20 år siden, at det sidste Concorde overlyds-fly tog turen over Atlanten med betalende passagerer ombord. En epoke i luftfarten var slut.
Den næste legende på vinger er også på vej ud, selvom det nok vil tage en del år, inden Boeings 747 Jumbo forsvinder helt.
Modsat Concorden har jumboen imidlertid fået et forlænget liv, fordi det store fly egner sig fortrinligt til luft-transport og air cargo.
Langt de fleste af de 440 Boeing 747, der stadig er i drift, flyver nemlig med air cargo.
Der var engang, hvor man så ”luftens dronning” i aktivitet dagligt i de fleste store lufthavne i den vestlige verden og i Fjernøsten uden for Kina.
I alt 1.574 eksemplarer har Boeing bygget af jumboen i perioden fra januar 1970 og frem til i dag. Flyet bliver stadig produceret i små styktal. Næsten alle som Boeing 747-800F, hvor F’et står for Freight.
Der er dog stadig tre helt specielle passager-udgaver af 747-700, som Boeing arbejder på. De skal være den amerikanske præsidents næste Air Force One fly.
I øvrigt er det første gang i historien, at USA’s præsident køber brugt. De tre kæmpefly var egentlig fremstillet til et russisk flyselskab, der imidlertid gik konkurs, inden maskinerne blev afleveret.
Nu bygger Boeing så jumboerne om til de særlige krav, som US Air Force stiller. Det er nemlig officielt det amerikanske luftvåben, der stille flyene til rådighed for præsidenten i Det Hvide Hus.
I artiklens infografik fra analyse-bureauet Statista kan du studere, hvilke flyselskaber der har de fleste Boeing 747 i drift verden over. Kun tre af dem flyver med passagerer – nemlig Lufthansa, Korean Air og Cathay Pacific i Hong Kong.
De tre største ejere af jumboer er alle tre cargo selskaber med Atlas Air i xxxx som den klart førende med 52 Boeing 747 i flåden.
Lufthansa var egentlig på vej til at pensionere jumboen på linie med det endnu større Airbus A380, men fortrød, da passagererne igen kom væltende tilbage efter tre år med Corona pandemi.
I dag er Lufthansa det passager-selskab, der har flest 747’ere i tjenesten – nemlig 27 styk. De er på vingerne dagligt, og tyskerne tænker ikke på at sende dem på pension.
Tidligere havde bl.a. British Airways og KLM også store flåder af jumboer, som var flyselskabernes vigtigste våben på de lange interkontinentale ruter.
SAS havde faktisk en enkelt Boeing 747 i perioden fra februar 1971 til juli1985. Da blev jumboen afløst af Airbus A330 og A350. De har kun to motorer i stedet for 747’ernes fire. Det både støjer mindre og bruger mindre flybenzin….
(Indledningsfoto til artiklen: Jan Rosolino / Unsplash)
Skriv et svar