Under Corona pandemien for et par år siden måtte de fleste flyselskaber bruge fyringsrunder, fordi de ganske enkelt ikke havde arbejde til deres ansatte.
I dag ser situationen helt anderledes ud. Nu søger selskaberne piloter og kabinefolk, mens mange lufthavne har travlt med at hyre service-personale til f.eks. sikkerheds-kontrollen.
Tyske Lufthansa Group mangler f.eks. over 2.000 piloter frem til 2025 til sine forskellige flyselskaber, der ud over Lufthansa selv består af bl.a. Eurowings, Austrian, Swiss og Brussels Airlines.
Samtidig har Lufthansa meddelt, at man åbner et helt nyt flyselskab næste sommer. Det skal hedde City Airlines og primært bruges til at flyve indenrigs passagerer fra små lufthavne til og fra de store hubs som Frankfurt og München.
Lufthansa er godt klar over, at det er umuligt at finde 2.000 erfarne piloter i Europa. Så mange er der slet ikke ledige på markedet.
Lufthansa vil derfor lokke ny-uddannede piloter eller unge mennesker, som har lyst til at blive pilot. Dem søger selskabet nu gennem en større kampagne i bl.a. sociale medier.
Det tyske flyselskab vil dog ikke betale for uddannelsen af de mange ny piloter:
De må selv punge ud med det 110.000 euro eller ca. 830.000 danske kroner, som det to-årige forløb på Lufthansa European Flight Academy koster.
Lufthansa vil heller ikke give en job-garanti. Flyselskabet vælger tilsyneladende kun de bedste elever fra sin pilot-skole.
Omvendt ser det også ud, som om mange unge gerne vil investere i deres fremtid som piloter. De næste kursus-forløb, der begynder hver anden måned, er for længst udsolgt.
En del af de nyklækkede piloter skal uden tvivl tage plads i cockpits, der hører til Lufthansas nye indenrigs flyselskab City Airlines.
Det åbner til næste sommer og skal primært foretage såkaldte ”feeder” flyvninger:
Her forbindes passagerer til og fra mindre lufthavne med Lufthansas langdistance ruter i Frankfurt og München. Den slags opgaver har Lufthansa hidtil ordnet selv.
For passagererne vil der ikke være nogen forskel at mærke bortset fra, at de anvendte fly fremover har navnetrækket Lufthansa City lakeret på siderne. Billetter til City Airlines sælges udelukkende via Lufthansa.
I første omgang skal City Airlines bruge relativt små Airbus A319 fly, der bliver til overs hos andre Lufthansa-ejede selskaber.
Bliver City en succes, overvejer Lufthansa at købe et antal helt nye Airbus A220 eller Embraer E2 fly til formålet.
Oprettelsen af det nye City Airlines støder dog også på modstand i vores naboland mod syd:
Dels skal piloter og kabine-personale ansættes til lavere lønninger end i moderselskabet Lufthansa hvilket fagforeningerne selvsagt ikke er glade for.
Dels strider det nye flyselskab mod mange politikeres og klima-aktivisters ønske om at flytte den indenrigs person-transport fra forurenende fly og over på eldrevne tog.
Til det formål investerer trafikministeriet i Berlin i disse år milliard-beløb på at bygge nye lyntogs-forbindelser mellem større tyske byer….
(Indledningsfoto til artiklen: European Flight Academy)
.
Skriv et svar