Nu, hvor folk igen kan rejse nogenlunde frit og ikke skal tage hensyn til alle mulige Corona restriktioner, begynder de rejsende at stille flere krav.
De vil først og fremmest komme hurtigere til destination og rejse mere bekvemt undervejs. Flyforsinkelser og aflysninger af afgange er en stor irritation.
I den forbindelse ser de rejsende positivt på de nye digitale og biometriske adgangs-kontroller, som flere og flere lufthavne indfører.
Også, selvom mange er skeptiske over for data-sikkerheden, når deres ansigter, pas-indhold og andre vitale data bliver lagret i lufthavnes og flyselskabers computer-systemer.
Det fremgår af en ny Global Passenger analyse, som flyselskabernes internationale branche-organisation IATA har gennemført.
Det vigtigste kriterie for valget af lufthavn er således, hvor tæt den ligger på deres bolig eller arbejdsplads.
Det svarer 71 procent. Interessant i den forbindelse er, at kun 31 procent vælger lufthavn efter, hvor billigt de kan få flybilletterne.
Lidt over halvdelen af passagererne booker direkte hos flyselskabet – 52 procent – i stedet for at bruge et rejsebureau.
Mange passagerer efterlyser dog større gennemsigtighed i billetpriserne, end det er typisk hos flyselskaberne i dag. Det skal også være nemmere at bestille ekstra ydelser og se, hvad de koster.
Nemhed er også vigtig for passagerernes valg af betalings-form. Det fremhæver 62 procent af dem ifølge den nye analyse.
Kredit- og betalingskort er det klart mest populære at bruge – 73 procent – mens digitale tegnebøger og bank-overførsler følger langt efter med hver 18 procent.
Flyrejsende forventer, at check-in og ankomst til en lufthavn kan foregå meget hurtigere end typisk i dag.
74 procent ønsker således, at de kan komme igennem fra check-in til gate på maksimalt en halv time, når de kun har håndbagage med.
36 procent angiver, at de har måttet aflyse flyrejser i det seneste på grund af indrejse-bestemmelser på deres destination.
Hvis et visum er nødvendigt, ønsker 66 procent, at de kan bestille det online før afrejse. Kun 20 procent har lyst til at møde fysisk op på en ambassade eller et konsulat. Tilsvarende vil 14 procent acceptere at ordne visum-foranstaltningerne i lufthavnen.
Endelig vil passagererne gerne kunne ordne så mange forberedelser hjemmefra, inden de tager til lufthavnen.
Det gælder først og fremmest online check-in – 33 procent – mens 19 procent gerne vil aflevere og ordne bagagen på forhånd.
Endelig siger hele 91 procent , at de gerne vil deltage i et specielt program for tillids-vækkende frequent travellers – såkaldte Background Checks – så besværet med sikkerheds-kontrollen kan undgås eller i hvert fald gøres hurtigere….
(Indledningsfoto til artiklen: Tim Gouw / Pexels)
Skriv et svar