Alle flyselskaber har gode ruter og mindre gode ruter.
Sådan er det også hos SAS, hvor de direkte ruter mellem New York og henholdsvis Aalborg og Göteborg nu bliver lukket. Der var ikke passagerer nok til at fylde de ellers relativt små Airbus A321 LR fly.
Helt anderledes ser det ud på SAS’ kernerute mellem København og Stockholm. Her er afgangene generelt udsolgt til sidste plads i Airbus A320 neo flyene.
Det har nu fået SAS til at indsætte langt større fly end normalt på mange afgange i december.
Her vil man nu opleve at sidde i SAS’ store langdistance maskine Airbus A350-900, der ellers bruges på de lange interkontinentale ruter.
SAS’ Airbus A350 fly har plads til omkring 300 passagerer, som vil sidde mere komfortabelt i bredere sæder og med mere benplads end på andre korte og mellemlange ruter i Skandinavien og Europa.
Det er dog ikke kun på grund af de mange rejsende i julemåneden, at SAS erstatter sine Airbus A320 neo maskiner med 180 sæder med storebror Airbus A350-900.
Årsagen er også, at SAS har brug for at træne sine piloter mere til A350-900. Især skal starter og landinger øves, og dem kan der være langt flere af på en kort rute som mellem København og Stockholm end på ruter til USA eller Asien.
På ruten mellem den danske og den svenske hovedstad flyver SAS normalt kun med én eller to klasser på sine A320 fly.
I de større A350 maskiner vil der være tre klasser – med Business som den rene luksus. Her kan sædet f.eks. foldes ud til en seng i fuld længde.
Hvor meget man kan nå at få sovet på ruten, er dog tvivlsomt. Flyveturen varer kun fem kvarter, hvor det tager otte timer og 45 minutter at komme fra København til f.eks. New York….
(Indledningsfoto af SAS A350-900 til artiklen: Airbus)
Skriv et svar