Med jævne mellemrum bliver Singapores travle Changi lufthavn kåret som verdens bedste.
Den position forsvarer Singapore uden tvivl, efter at lufthavnens nye Terminal 2 (T2) er åbnet helt for publikum. Dermed har Changi hele fire terminaler i drift.
Det har taget 3,5 år at bygge T2 om. Dermed kan Changi håndtere fem millioner flere passagerer årligt, så det totale antal kommer op på 90 millioner.
Til sammenligning håndterede Københavns Lufthavn 22 millioner rejsende i 2022, Heathrow i London 61,6 millioner og Frankfurt 57 millioner.
Singapore Changi er berømt for sine spektakulære underholdnings-områder for flyrejsende. De omfatter bl.a. flere biografer og en ægte indendørs jungle med vandfald i flere etager.
Den nye Terminal 2 holder sig ikke tilbage på dét punkt:
I hjertet af T2 finder man f.eks. et 14 meter højt digitalt vandfald, der kaldes ”The Wonderfall”.
Det suppleres af den nye grønne Dreamscape have i transit-området. Den har en digital himmel, hvis farvetoner skifter med tidspunktet på dagen.
Den eksisterende T2 er udvidet med 21.000 kvadratmeter, hvor antallet af automatisk check-in og bagage automater er fordoblet.
Desuden er det den første terminal i Changi, der tilbyder automatisk særspor til handicappede eller rejsen med småbørn – både ved indrejse og udrejse.
16 flyselskaber bruger den nye Terminal 2 i Singapores lufthavn.
Det er Air India, Air India Express, Air Japan, Air Macau, All Nippon Airways, Etihad, Ethiopian Airlines, Firefly, Indigo, Lufthansa, Malaysia Airlines, Royal Brunei Airlines, Sichuan Airlines, Singapore Airlines, Swiss og United Airlines. Tilsammen flyver de til 40 destinationer….
(Indledningsfoto til artiklen: Changi Airport)
Skriv et svar