Hvis I har planer om at flyve til Frankrig i perioden fra 9. januar og den 14. februar næste år, må I regne med betydelige forsinkelser og sikkert også aflysninger af afgange.
Denne gang skyldes trafik-problemerne dog ikke de franske flyveledere som så ofte her i 2023, hvor de har strejket eller arbejdet efter reglerne.
I stedet er det teknikken, som omsider skal udskiftes hos flyvelederne.
De arbejder i øjeblikket med et it-system, som stammer tilbage fra 1970’erne. De gamle computere er slet ikke beregnet til at håndtere de mange flere daglige flyvninger, som fylder fransk luftrum og lufthavne i dag.
For eksempel benytter de franske flyveledere fortsat papir-strimler til at vise ankommende fly. Det er ellers noget, man kun ser i ældre amerikanske biograffilm – og ikke i moderne og digitale kontroltårne.
I begyndelsen skal hele it-systemet udskiftes trinvist, så kun dele af flytrafikken vil blive berørt hver dag i de fem uger, installationen skal vare.
De franske luftfarts-myndigheder venter, at mindst 16.500 fly-afgange må aflyses i perioden, mens mange flere vil blive forsinket.
Mere end 2,5 millioner fly krydser det franske luftrum om året. Derfor kan udskiftningen af flyveledernes it-system påvirke lufttrafikken i hele Europa.
Alle flyselskaber, som benytter de fire lufthavne i og omkring Paris – Charles de Gaulle, Orly, Le Bourget og Beauvais – fået besked på at reducere antallet af flyvninger med 20 procent mellem den 9. januar og den 14. februar.
Ifølge mediet ”Euronews Travel” må flyselskaberne selv bestemme, hvilke afgange de vil strege.
Sandsynligvis vil de forsøge at opretholde deres langdistance-ruter, så aflysningerne primært vil ramme franske indenrigs og europæiske flyafgange.
Air France-KLM, der er det største flyselskab i Frankrig, regner alene med, at 4.200 afgange vil blive aflyst.
Passagerer hos Air France-KLM, der allerede har booket rejser i det berørte tidsrum, har fået besked og fået tilbud om at flytte til andre afgange samme dag….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar