Hvor rejser i tidligere år ofte har været en måde at slippe væk fra det hele på, vil rejser næste år blive lig med at leve.
Seks af ti danskere – 62 procent – siger ligefrem, at de føler sig mere levende end nogensinde før, når de er på ferierejse.
46 procent vil samtidig gerne være mere som deres glade ”ferie-jeg” i deres hverdag derhjemme og på arbejde.
53 procent mener nemlig, at de er den bedste udgave af sig selv, når de er på ferie.
Det fremgår af en ny analyse, som den store Booking.com portal har foretaget blandt over 27.000 rejsende fra 33 lande – heriblandt også Danmark.
Undersøgelsen giver samtidig et fingerpeg om rejse-trends for 2024.
Syv af de mest markante kommer her – og ét af dem er anvendelsen af kunstig intelligens i rejse-planlægningen:
Vand og søgning efter køling
Varme er yt. Den har haft sin storhedstid, men overdrev i sommers med rekordhøje temperaturer, hedebølger og naturbrande mange steder i verden.
I 2024 vil flere turister rejse søge mod køligere himmelstrøg end nogensinde før:
Over en tredjedel af de danske rejsende – 36 procent – fortæller, at klima-forandringer får indflydelse på deres ferie-planlægning for næste år.
Booking.com forventer derfor, at rejser til steder med vand vil stige markant i det nye år. Folk vil have et sted, hvor de kan køle ned, når temperaturerne går op.
To af tre danskere – 66 procent – fortæller således, at de straks føler sig mere afslappede, når de opholder sig tæt på vand. 33 procent kigger efter en ferie med og ved vand.
Vand-aktiviteter med fokus på mindfulness kan meget vel blive den næste store trend i mainstream meditation.
Her møder begejstringen for svømning i åbent vand møder isterapi med vand-yoga, vandlyds-bade og sne-meditation.
Vi vil også se en stigning i antallet af isterapi-resorter, undervands-hoteller og såkaldte ”mermania”, hvor vand ikke længere er et del-element, men selve hovedsagen.
Overraskelser og kunstig intelligens
Danske rejsende vil gerne opleve nye ting i deres ferier – møde overraskelser, udforske det ukendte og vove sig ind i uopdagede områder.
Over en tredjedel – 35 procent – kunne f.eks. sagtens finde på at bestille en overraskelses-rejse, hvor alt inklusive destinationen er ukendt lige indtil ankomsten.
De mere eventyrlyste danskere er trætte af hverdagens ensformighed. De går aktivt uden om standardiserede ferie-oplevelser.
Hele 70 procent foretrækker således at søge væk fra de mere turist-prægede steder. Samtidig vil 29 procent gerne rejse sammen med fremmede mennesker.
I stedet går de bort fra detaljeret planlægning i ferien og opsøger i stedet tilfældige møder og oplevelser. Tilfældet får lov til at råde.
Over halvdelen – 53 procent vil i 2024 rejse uden på forhånd at have planlagt alt ned til mindste detalje.
Tilsvarende ønsker 59 procent at rejse på ferie uden faste planer af nogen art. Så kan de ændre retning, hvis noget føles godt i øjeblikket.
Rejsebranchen har været hurtig til at imødekomme dette behov med teknologi-baserede og fleksible tjenester, der giver rejsende mulighed for at afbestille, ændre planer samt købe nu og betale senere – med bare et enkelt tryk.
36 procent af danskerne har ikke noget imod at lade kunstig intelligens (AI) planlægge en rejse for dem.
AI bliver i det hele taget en stadig vigtigere del af rejsebranchen i 2024. Et eksempel er Booking.coms egen AI Trip Planner.
(Alter) Ego-entusiaster
I 2024 vil rejsende føle sig mere i live ved at skabe deres helt eget episke alter ego på ferien, vurderer Booking.com:
En fjerdedel af danske rejsende – 25 procent – finder således på historier om deres virkelige liv, som de fortæller til folk, de møder på deres rejser.
Disse alter ego-entusiaster elsker spændingen ved at skabe en 2.0-udgave af sig selv, og de gør en stor indsats for at opfinde den bedste udgave af dem selv.
43 procent af dem vil helst være anonyme, når de rejser, så de kan genskabe sig selv undervejs.
31 procent vil gerne betale for at leje en dyrere bil på ferien end den, de kører i derhjemme. Simpelthen for at føle, at de leverer et bedre liv.
Det passer fint sammen med, at 37 procent føler sig som ”hovedpersonen” på rejsen. De vil kort sagt være stjernen i deres eget liv.
Ifølge analysen flyder rejseverdenen med aliaser og avatarer. Både i den virkelige og i den virtuelle verden.
I fremtidens afløser for internet – Metaverse – kan disse digitale alter ego’er rejse hen, hvor de vil og gøre, hvad de vil.
Kulinariske arkæologer
Mad-entusiaster vil i 2024 dykke endnu dybere ned i historien bag forskellige typer mad på deres ferie for at finde frem til nye kulinariske specialiteter.
Næste år dropper kulinariske arkæologer aktuelle madtrends for i stedet at fokusere på det solide håndværk bag traditionelle retter:
De benytter sig af gastro-turisme til at udforske de unikke historier, områder og produkter, der er med til at skabe spændende og særegne madkulturer.
Over tre fjerdedele – 77 procent – erklærer bl.a, at de i højere grad vil prøve traditionelle lokale retter på ferien næste år. Måltider bliver kultur-historiske oplevelser,
I 2024 vil madglade turister ogs have en mere eksperimenterende tilgang, der kan veksle mellem det digitale og det fysiske.
28 procent vil gerne være del af en såkaldt ”phygital” madoplevelse, hvor nye teknologier som Virtual og Augmented Reality indgår.
Vi rejser for at sove bedre
Når tingene ramler sammen om ørene på én derhjemme med global usikkerhed og en verden, der bliver stadigt mere hektisk, booker flere og flere ferier for at få virkeligheden lidt på afstand.
Et eksempel er den nye tendens med “søvnturisme”, hvor søvn-concierger og nye teknologier hjælper de rejsende med at finde sig selv.
Hele 41 procent af danskerne med ferieplaner for 2024 vil tage af sted med det formål at få en god nattesøvn, som de ikke har derhjemme.
26 procent af de single-rejsende vil gerne møde romantik, så de ikke skal sove alene på ferien. Lad det være en ny kæreste eller en elsker.
24 procent tager på ferie for at komme sig over en eks-kæreste, mens 23 procent vil bruge ferien til at få et bedre og dybere forhold til deres nuværende partner.
Omvendt vil mange forældre gerne tage på ferie helt alene for at slappe af i nogle dage uden at høre på børneskrål og partnerens beklagelser:
Ifølge analysen er det 44 procent, som planlægger at rejse på egen hånd i 2024.
Endelig svarer 39 procent, at de vil bruge ferien til at finde tilbage til deres ”virkelige” liv ved at gå efter en meget enkel ferietid blandt landbo-samfund og indfødte, hvor det at være selvforsynende med madvarer er en del af livsstilen.
Rejsende søger luksus a la carte
Øgede priser og leve-omkostninger samt den populære 2023 trend med ”stealth wealth” – rigdom, der ikke vises frem – vil få mange 2024 rejsen til at skære ned på udgifterne.
Omvendt har mange ikke lyst til at miste lidt luksus ”a la carte” i ferien. De vil gerne se ud, som om de er velhavende, selvom de i virkeligheden skjuler deres fattige realitet.
En del af disse rejsende vil benytte kunstig intelligens (AI) til at hjælpe med at lægge budget-venlige rejseplaner.
Derudover planlægger 43 procent at vælge rejsemål i 2024, hvor leve-omkostningerne er lavere end i deres hjemby i Danmark.
Penge vil mange også forsøge at spare ved at gå efter destinationer, der ligger tættere på, hvor de bor. Det vil 27 procent.
Tilsvarende kan 35 procent finde på at købe dags-billetter til et fem-stjernet hotel, fordi de som regel er billigere end en overnatning.
En lignende procentdel har planer om at bede deres børn fri fra skolen uden for den normale ferietid for at spare penge på ferierejsen.
Grønne ferier vinder frem
Tidligere var ordene ”bæredygtig” og ”stilfuld” sjældent synonymer. Samtidig lød ord som ”økorejser” som noget med primitive campingpladser.
I 2024 vil komfort og flot design ikke længere være forbundet med overflod og ekstravagant livsstil.
Et voksende antal hoteller følger miljø- og klima-mæssige retningslinier, og de behøver ikke gå ud over udseende, arkitektur eller brugs-kvalitet.
En tredjedel af de danske ferierejsende – 32 procent – vil gå efter overnatningssteder med innovative og grønne ideer.
Fire af ti – 39 procent – vil gerne opleve bæredygtighed i praksis på deres ferie, mens 48 procent kigger efter hoteller og lejeboliger med masser af planter og grønne områder.
Mange danskere er interesserede i klima-rigtige rejse-apps, der hjælper dem med at finde områder uden stor turisme. Det erklærer 37 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: Mantas Hesthaven / Unsplash)
Skriv et svar